Jacek Drost

Tunel pod Skrzycznem? Ministerstwo nie da pieniędzy

Szczyrk z lotu ptaka. W sezonie turystycznym korki to normalka. Dzięki tunelowi mogłyby zostać zlikwidowane. Fot. Fot.Andrzej Kosiński/wikipedia Szczyrk z lotu ptaka. W sezonie turystycznym korki to normalka. Dzięki tunelowi mogłyby zostać zlikwidowane.
Jacek Drost

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa nie zamierza sfinansować budowy około 6-kilometrowego tunelu w masywie Skrzycznego. Wygląda na to, że centrum Szczyrku z drogą ekspresową S1 Bielsko-Biała - Żywiec nie zostanie połączone.

Odważny pomysł budowy tunelu pod górą Skrzyczne, który połączyłby centrum Szczyrku z drogą ekspresową S1 Bielsko-Biała - Żywiec pojawił się kilka miesięcy temu. Mieszkańcy założyli nawet Stowarzyszenie Tunelem do Szczyrku, za cel stawiające sobie m.in. popularyzację budowy obiektu, dzięki któremu udałoby się rozładować korki w Szczyrku. Może nie za rok czy dwa, ale w perspektywie 10 lat dlaczego nie.

W sprawie tunelu interpelację złożyła posłanka PO Małgorzata Pępek. - Położony w powiecie bielskim Szczyrk to miasto o charakterze turystyczno-wypoczynkowych, przyciągające co roku rzesze turystów z kraju i zagranicy.

Niestety miejscowość ta nie radzi sobie z korkami w trakcie sezonu narciarskiego. Miniona zima dobitnie pokazała, że istniejący układ komunikacyjny nie może obsłużyć tysięcy przybywających do niej aut z powodu ogromnych korków, które od lat są bolączką zarówno mieszkańców, jak i przybyszów.

Kotlina, w której leży Szczyrk jest gęsto zabudowana, a w przypadku pożaru lub konieczności wezwania pogotowia czas dojazdu pojazdów ratunkowych jest mocno wydłużony - stwierdziła w interpelacji poseł Pępek.

Dodała, że już teraz zimą przyjeżdża do Szczyrku kilkanaście tysięcy samochodów dziennie, a sytuacja może ulec pogorszeniu, kiedy zakończy się rozbudowa szczyrkowskich ośrodków narciarskich, których kolejki do 2020 roku będą w stanie obsłużyć 28 tys. turystów na godzinę.

Dlatego budowa tunelu jest tak ważna. Połączenie rozpoczynałoby się od węzła drogowego Łodygowice, pomiędzy Bielskiem-Białą a Żywcem, w ciągu S1 na Słowację. Nowy szlak wiódłby między Go-dziszką a Słotwiną, potem tunelem pod Skrzycznem aż do górnej części Szczyrku, gdzie powstaje kolej gondolowa na Halę Skrzyczeńską. Stamtąd można by poruszać się po całym mieście.

- Bez wsparcia na najwyższym szczeblu budowa tunelu nie jest możliwa - dodała posłanka Pępek.

Jednak minister infrastruktury nie pozostawił mieszkańcom złudzeń. Przyznał, że wprawdzie słyszał o takiej inicjatywie, ale inwestycja nie została ujęta w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), więc w najbliższych latach nie będzie możliwa budowa tej drogi jako drogi krajowej.

- Nie ma jednak przeciwwskazań do tego, by ciąg drogowy wraz z tunelem był realizowany jako droga niższej kategorii, o ile właściwi zarządcy dróg będą w stanie sfinansować koszty inwestycji - stwierdził Jerzy Szmit, podsekretarz stanu w resorcie infrastruktury.

Jacek Drost

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.