Betonowa autostrada A1 najwcześniej w 2018 roku

Czytaj dalej
Bartłomiej Romanek

Betonowa autostrada A1 najwcześniej w 2018 roku

Bartłomiej Romanek

Kiedy powstanie tak wyczekiwany w naszym regionie odcinek autostrady A1 pomiędzy Częstochową a Pyrzowicami? Według pierwszych obietnic autostrada miała być gotowa już na Euro 2012, tymczasem dzisiaj najwcześniejszy możliwy termin to rok 2018, a i on nie jest wcale pewny, mimo że za dwa tygodnie dojdzie do rozstrzygnięcia przetargu na ostatni z odcinków.

Za dwa tygodnie ostatnie rozstrzygnięcie, choć umów wciąż nie ma

22 maja zostaną otwarte oferty na budowę ostatniego odcinka autostrady A1 w naszym regionie: Blachownia-Rząsawa. To najdłuższy odcinek liczący ponad 20 km. Wcześniej otwarto oferty na trzy pozostałe odcinki: Blachownia-Zawodzie, Zawodzie-Woźniki oraz Woźniki-Pyrzowice.

- W wypadku tych trzech odcinków trwają procedury przetargowe, ale nie doszło jeszcze do podpisania umowy – informuje Marek Prusak z katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. A to oznacza, że autostrada będzie najwcześniej gotowa w 2018 roku, bo termin wykonania prac wynosi 30 lub 33 miesiące od daty podpisania umowy.

Wiemy, kto wybuduje trzy odcinki

W lutym otwarto oferty na budowę dwóch pierwszy odcinków autostrady: Woźniki-Pyrzowice oraz Zawodzie-Woźniki. Pierwszy odcinek będzie mierzył 15,150 km. Najtańszą ofertę złożyło Konsorcjum Firm: Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o.- Lider - z siedzibą we Wrocławiu oraz Strabag Sp. z o.o. - Partner - z siedzibą w Pruszkowie na wartość 609 500 801,22 zł.
Najbardziej korzystną ofertę na budowę odcinka Zawodzie-Woźniki złożyło Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR Sp. z o. o. z siedzibą w Zawierciu. Najniższa kwota wynosi w tym przypadku 532 847 258,47 zł, a gwarancja 10 lat. To odcinek o długości 16,7 km.

22 kwietnia 2015 r. zostały otwarte oferty w postępowaniu przetargowym na wyłonienie wykonawcy budowy autostrady A1 na odcinku G pomiędzy węzłem Blachownia (bez węzła) a węzłem Zawodzie (z węzłem). Przedmiotem zamówienia była budowa autostrady A1 długości o długości 4,700 km. Zamówienie będzie realizowane w systemie projektuj i buduj. Termin realizacji zadania wynosi 33 miesięcy od daty podpisania umowy. Ofertę z najniższą kwotą w wysokości 219 382 321,53 PLN (brutto) oraz z okresem gwarancji 10 lat złożyło Konsorcjum Firm: Berger Bau Polska Sp. z o.o., Wrocław; Berger Bau GmbH ul. Äussere Spitalhofstrasse 19, 94036 Passau, Lan – Bawaria (Bayern) Niemcy.

Cały nowy odcinek autostrady A1 będzie betonowy

Co ważne, cały nowy odcinek autostrady A1 między Pyrzowicami a Częstochową będzie miał nawierzchnię betonową. Zdaniem GDDKiA, zastosowanie nawierzchni betonowej przy budowie autostrady A1 związane jest ze sporymi oszczędnościami w perspektywie kilkudziesięciu lat. Żywotność betonu wynosi ok. 30-40 lat. W przypadku nawierzchni asfaltowej ten okres skraca się do kilkunastu lat.

- Wybudowanie drogi z betonu to zysk dla wszystkich podatników, bo jej użytkowanie nie będzie obciążone remontami przez kilkadziesiąt lat - mówi Jan Krynicki, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad.

Oszczędności wynikające z betonowej nawierzchni są jednak uzależnione od wysokiej jakości wykonania. Doświadczenia naszych sąsiadów są z tego powodu różne. Czesi liczą zaoszczędzone pieniądze, a Niemcy poprawiają budowane w pośpiechu betonowe odcinki.

Bartłomiej Romanek

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.