Bezpieczna majówka z EKUZ-em i mojeIKP
Długi weekend majowy sprzyja pierwszym wiosennym wyjazdom i dłuższym podróżom. Planujesz w tym czasie wypad za granicę? Koniecznie wyrób Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego.
Karta EKUZ jest obowiązkowym dokumentem rozsądnego turysty i podróżnika! Jeśli wyjeżdżamy za granicę do któregoś z krajów w Unii Europejskiej, EFTA lub do Wielkiej Brytanii, warto posiadać Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego, która umożliwi nam korzystanie z publicznej służby zdrowia. Podpowiadamy, w jaki sposób można ją szybko uzyskać i jak z niej korzystać.
Czym jest EKUZ?
Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego to dokument, który potwierdza, że masz prawo do leczenia w czasie wyjazdów turystycznych lub zawodowych do większości krajów europejskich. Za EKUZ nic nie płacisz. Otrzymasz ją, jeśli obejmuje Cię ubezpieczenie zdrowotne w Polsce.
EKUZ uprawnia do wszystkich świadczeń zdrowotnych za granicą, które będą niezbędne w Twoim stanie zdrowia do końca pobytu w danym kraju. Nie refunduje jednak leczenia planowanego. Korzystając z EKUZ za granicą pamiętaj, że podlegasz obowiązkom i korzystasz z praw wynikających z przepisów państwa pobytu na tych samych warunkach, co ubezpieczeni w tym państwie. Jeżeli w danym kraju istnieje obowiązek współpłacenia, również poniesiesz takie koszty.
Jak otrzymać EKUZ?
Wniosek o EKUZ możesz złożyć na kilka sposobów:
- Osobiście w oddziale NFZ lub pocztą tradycyjną:
- pobierz wniosek w oddziale NFZ lub uprawnionej delegaturze
- wydrukuj, wypełnij i podpisz wniosek
- złóż wypełniony i podpisany wniosek w oddziale NFZ lub uprawnionej delegaturze lub prześlij na jej adres - Przez elektroniczną skrzynkę podawczą (ePUAP)
- Przez Internetowe Konto Pacjenta
Zaloguj się na IKP i wejdź w zakładkę „Moje konto”. Poniżej informacji o Twoim ubezpieczeniu zdrowotnym znajdziesz informację o karcie EKUZ. Kliknij w „Złóż wniosek”.
Jesteś uczniem, studentem lub doktorantem i masz ponad 18 lat? Do wniosku o EKUZ dołącz kopię legitymacji lub zaświadczenie o kontynuowaniu nauki.
Po jakim czasie otrzymasz EKUZ?
EKUZ dostajesz od ręki w przypadku składania wniosku osobiście. W innym przypadku trwa to do 5 dni, ale od czerwca do września oddział wojewódzki może wydłużyć okres rozpatrzenia wniosku do kilkunastu dni.
Jeśli składasz wniosek przez Internetowe Konto Pacjenta, otrzymasz informację o wygenerowaniu karty lub o negatywnej weryfikacji wniosku i jego odrzuceniu wraz z podaniem przyczyn takiej decyzji.
Jeśli wniosek składasz za pośrednictwem IKP lub ePUAP, możesz sprawdzić online jego status. Wejdź na stronę Status sprawy i wprowadź identyfikator sprawy, który przyjdzie na Twój adres e-mail.
Jak odebrać EKUZ?
Odbierz EKUZ osobiście lub przez pełnomocnika, którego do tego upoważnisz (wzór upoważnienia dostępny jest na stronie
www.nfz.gov.pl w zakładce „Dla Pacjenta”). Zrobisz to w oddziale lub delegaturze NFZ, w których składasz lub do których wysyłasz wniosek.
Dostaniesz EKUZ pocztą – jeśli zaznaczysz taką opcję we wniosku o kartę lub jeśli wniosek prześlesz za pomocą ePUAP.
Na majówkę z mojeIKP
Niezależnie czy majówkę spędzasz za granicą, wybierasz się nad polskie morze czy chcesz spędzić ten czas na działce – zainstaluj w telefonie aplikację mojeIKP. Dzięki niej wszystkie najważniejsze informacje o zdrowiu swoim i Twoich bliskich będziesz miał zawsze pod ręką.
Jeśli musisz skorzystać z wizyty u lekarza podczas urlopu, a więc w innej miejscowości, to – w przeciwieństwie do Twojego lekarza podstawowej opieki zdrowotnej – nie ma on informacji o Twoim stanie zdrowia czy lekach, które bierzesz. Wtedy użyteczna może być możliwość udostępnienia mu tych informacji w aplikacji mojeIKP. Może to pomóc w diagnozie.
Dzięki aplikacji mojeIKP:
- masz pod ręką informacje o lekach, które bierzesz Ty lub Twoje dziecko
- e-recepty nie zapomnisz w domu i wykupisz bez podawania numeru PESEL
- nie zapomnisz o kolejnej dawce leku
- e-receptę na stałe leki odbierzesz i wykupisz, gdzie zechcesz
- udostępnisz wybrane dane medyczne Twoje lub Twoich bliskich pracownikom medycznym, farmaceutom, placówkom medycznym.
Bez zalogowania możesz z głównej strony aplikacji:
- połączyć się z pogotowiem ratunkowym (numer 999)
- znaleźć ważne numery telefonów, w tym jednolity numer alarmowy 112, numer Teleplatformy Pierwszego Kontaktu (TPK) 800 137 200, która działa na podobnych zasadach jak nocna i świąteczna opieka zdrowotna, z tą różnicą, że konsultacje są udzielane przez telefon, oraz numer Telefonicznej Informacji Pacjenta 800 190 590 – (na infolinii uzyskasz informację o nocnej i świątecznej opiece lekarskiej, najbliższym SOR oraz aptece, w której znajdziesz swój lek).
- odbierać powiadomienia (tylko takie, które są skierowane do wszystkich pacjentów)
- odebrać przypomnienie o lekach (żeby ustawić harmonogram przypomnień, trzeba się zalogować).
Do wyjazdu przygotuj się z wyprzedzeniem
Przygotowując się do podróży pamiętaj w pierwszej kolejności o swoim bezpieczeństwie. Nie zostawiaj wyrobienia karty EKUZ na ostatnią chwilę – choć w oddziale NFZ otrzymasz ją od ręki, może się przydarzyć sytuacja, w której trzeba będzie dostarczyć dodatkowe dokumenty, dlatego warto zająć się tym przynajmniej na kilka dni przed wyjazdem. Pamiętaj również o wcześniejszym pobraniu aplikacji mojeIKP, która przyda Ci się nie tylko podczas majówkowych wojaży.