Ekstra
Magazyn
Ekstra Magazyn

Najlepsze teksty z całej Polski, w każdy piątek dla wszystkich prenumeratorów Cyfrowych. Poznaj Ekstra Magazyn

Ciężkie życie walizki. Co wakacje, to nowa rysa albo strata kółka

Czytaj dalej
Fot. Lucyna Nenow / Polska Press
Dorota Niećko

Ciężkie życie walizki. Co wakacje, to nowa rysa albo strata kółka

Dorota Niećko

Wychodzicie z samolotu wypoczęci i uśmiechnięci, a Wasze walizki - poobijane i zmarnowane. Uwierzcie, naprawdę wyboista droga za nimi: ciągle są przekładane i jeżdżą taśmami. Sprawdziłam w Pyrzowi-cach, królestwie czarterów.

Ściągacie z taśmy swoją lakierowaną, kupioną specjalnie na ten wyjazd walizkę (cze-mu jest taka ciężka? Kto tam włożył kamienie?) i widzicie rysę, wgniecenie, czasem brak kółka lub uchwytu. O zawieszce z nazwiskiem i adresem nie wspominając. Sąsiad, który na wakacjach mieszkał w pokoju obok, zdejmuje z taśmy płócienną torbę, bez jednego uszkodzenia. Obiecujecie sobie, że nigdy więcej nie polecicie z plastikową walizą, szkoda pieniędzy. I w ogóle z tą linią, tym biurem podróży i tym lotniskiem już nie chcecie mieć nic wspólnego, bo jak to, Wy dawno zdążyliście wyjść z samolotu, a walizki wciąż nie ma! Sprawdziłam w firmie handlingowej, czyli takiej, która między innymi zajmuje się na lotniskach bagażami, jak naprawdę traktowane są walizki. Czy tak jak na słynnym filmiku na Youtube, w którym pracownicy dosłownie rzucają torbami? Chcę też dowiedzieć się, jaka walizka ma większe szanse, by przetrwać podróż w stanie nienaruszonym: sztywna, plastikowa czy miękka, z materiału?

Bagaż jedzie na ślizgawce, na dole ma twarde lądowanie

Plastikowa, bo więcej wytrzyma - bez wahania radzi pracownik firmy LS Airport Service, jednej z dwóch firm handlin-gowych na lotnisku w Pyrzowi-cach (druga to Welcome Airport Services). O wyższości walizki plastikowej nad materiałową dowiaduję się w sortowni w terminalu A, która tak jak i cały terminal została przebudowana i jest bardziej nowoczesna od tej w terminalu B. Kody na walizce są skanowane zaraz po tym, jak pasażer nada bagaż i sorter automatycznie rozdziela na odpowiednie linie: walizki do Londynu, walizki do Turcji itd. Ale taśma w terminalu A ma dwa piętra, i po „zakwalifikowaniu” do odpowiedniego samolotu, waliza zjeżdża z wyższego piętra trzy metry niżej niczym na ślizgawce. I kończy, uderzając w metalową burtę sortera. Za nią zaraz zjeżdża następna i następna... Im cięższa walizka, tym mocniej uderza w burtę i w bagaże przed nią. To pierwszy moment, gdy walizki mogą stracić swe zawieszki, kółka, porysować się o metalową taśmę. Z dolnej taśmy bagaż przekłada już ręcznie do przyczepki pracownik firmy handlingowej. Potem znów ręcznie wyładowywany jest na taśmę i układany w luku samolotu. Zajrzałam do luku Airbusa A320. Walizki są układane w oddzielonych od siebie skórzanymi taśmami sektorach. Ale i to nie chroni ich przed przesuwaniem czy napieraniem jednego bagażu na drugi podczas startu, lądowania czy turbulencji. W luku znajduję kolejną partię zagubionych zawieszek. Po drodze do samolotu nasz bagaż jest kilka razy skanowany, bywa, że jest w nim coś, czego być nie może i trzeba go otworzyć - wtedy przez megafony wzywa się pasażera.

Pozostało jeszcze 64% treści.

Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Prenumerata cyfrowa

    Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 2,46 zł dziennie.

    już od
    2,46
    /dzień
Aktywujesz kod bez rejestracji

Odblokowujesz dostęp jednorazowo, tylko na tej przeglądarce. Jeżeli chcesz w przyszłości wrócić do tego artykułu, skorzystaj z opcji aktywacji kodu z rejestracją - zarejestruj się.

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i czytaj bez rejestracji" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

odzyskaj hasło

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i zaloguj się" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

Aby móc przetwarzać Twoje dane osobowe w postaci adresu e-mail dla celów przedstawiania informacji handlowych na temat naszych towarów lub usług za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, prosimy Cię o wyrażenie poniżej wskazanych zgód.

Pamiętaj, w każdej chwili możesz cofnąć zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Cofnięcie zgody nie wpłynie jednak na zgodność z prawem przetwarzania przez nas Twoich danych osobowych przed wycofaniem zgody. Szczegóły dotyczące wycofania zgody znajdziesz w swoim profilu.

Administratorem Twoich danych osobowych jest spółka Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Domaniewska 45, 02-672 Warszawa. Szczegółowe zasady przetwarzania danych osobowych przez Polska Press oraz uprawnienia użytkowników Serwisu Polskatimes z tym związane zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez nas w szczególności w celu wykonania umowy (usługa świadczona drogą elektroniczną), w celach marketingowych w zakresie udzielonych zgód, jak też w innych celach marketingowych na podstawie naszego uzasadnionego interesu. Podanie przez Ciebie danych osobowych jest dobrowolne. Przysługuje Ci prawo do żądania od nas dostępu do swoich danych osobowych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych a także prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania przez nas Twoich danych osobowych. Więcej na temat Twoich uprawnień oraz celów przetwarzania danych przeczytasz w naszej Polityce Prywatności.

* Jeżeli klikniesz „Zaznacz wszystkie poniższe zgody” automatycznie zaznaczasz wszystkie zgody. Możesz też zaznaczyć lub odznaczyć każdą ze zgód z osobna.

** Zgoda wymagana.

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i zarejestruj się" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

Dorota Niećko

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.dziennikzachodni.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2018 Polska Press Sp. z o.o.