Czeladź: budują węzły przesiadkowe, parkingi i ścieżki rowerowe. To największa inwestycja w historii miasta ZDJĘCIA

Czytaj dalej
Fot. Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski

Czeladź: budują węzły przesiadkowe, parkingi i ścieżki rowerowe. To największa inwestycja w historii miasta ZDJĘCIA

Piotr Sobierajski

W Czeladzi rozpoczęła się największa inwestycja miejska w historii tego miasta, która kosztować będzie 35 mln zł. Chodzi o budowę trzech węzłów przesiadkowych, nowych dróg rowerowych oraz miejsc parkingowych.

Miasto 3 czerwca 2019 podpisało umowę na wykonanie tego przedsięwzięcia z firmą Eurovia, a dziś widać już pierwsze efekty prac. Pod przebudowę przygotowany został już m. in. plac wewnątrz pętli tramwajowej przy ulicy Kombatantów oraz częściowo teren między marketem Biedronka oraz blokami osiedla Auby, gdzie powstanie około 90 nowych miejsc parkingowych. W sumie takich miejsc dla samochodów powstanie w całym mieście aż 181. Od około 20 sierpnia kierowców czekają natomiast duże zmiany, bo wykonawca przystąpi do budowy nowego ronda u zbiegu ulic Szpitalnej i Kombatantów, które zastąpi kolizyjne skrzyżowanie. Wiele razy dochodziło tu już do stłuczek i wypadków. Wyznaczone zostaną objazdy.

- Obecnie rozpoczęła się realizacja robót przy węźle A, gdzie budowany jest parking. Front robót ruszył już także przy ulicach: Nowopogońskiej, Kombatantów, Legionów oraz przy ul. Mysłowickiej. Z końcem września planowane jest przystąpienie do remontu pętli tramwajowej, znajdującej się przy ul. Kombatantów – informuje Małgorzata Nowakowska, menedżer ds. komunikacji Eurovia Polska S.A.

Łącznie w ramach inwestycji powstanie 16 km dróg rowerowych wraz z trasami pieszo-rowerowymi. Przebudowane zostaną dwa skrzyżowania, a prace obejmą aż 30 ulic.

W rejonie pierwszego węzła A przy ul. Kombatantów m. in. pojawią się nowe zatoki autobusowe wraz z wiatami, postój taksówek oraz oświetlenie. W tym rejonie powstaną także nowe miejsca parkingowe, wymieniona zostanie sieć teletechniczna i kanalizacja deszczowa. Przewiduje się także instalację monitoringu, wybudowanie ścieżki rowerowej oraz nowych chodników. Węzeł zyska też nowy budynek dworca przesiadkowego. W obrębie drugiego węzła B, niebezpieczne skrzyżowanie ulic Katowickiej, Dehnelów i Reymonta zostanie rozbudowanie. Tu też powstaną nowe miejsca parkingowe oraz zatoki autobusowe. Ponadto, zakres prac przewiduje budowę muru oporowego, ścieżek rowerowych, nowe oświetlenie uliczne i sygnalizację świetlną, a także przebudowę i budowę kanalizacji deszczowej. W ramach trzeciego węzła w okolicy ulicy Nowopogońskiej powstaną utwardzone miejsca postojowe.
W zakres prac wchodzi również budowa dróg rowerowych towarzyszących i łączących wszystkie węzły przesiadkowe. Dla rowerzystów zorganizowanych zostanie 135 punktów typu Bike&Ride. Dodatkowo przystanki komunikacji miejskiej doposażone zostaną w wiaty rowerowe oraz stojaki.

Przetarg na wykonanie inwestycji ogłoszony został w grudniu 2018 roku. Chętnych do realizacji prac było kilka firm. Przez wiele tygodni trwała gruntowna analiza dokumentacji oraz złożonych ofert. Ostatecznie miasto wybrało Eurovię, która ma wykonać całość prac za wspomniane 35 milionów zł, z czego 30 milionów zł, to dofinansowanie z funduszy europejskich, a udział własny miasta wyniesie 5 milionów zł. Zakończenie prac planowane jest na koniec października 2020 roku.

Piotr Sobierajski

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.