Piotr Sobierajski

Czeladź: centra przesiadkowe wybuduje Eurovia. To największa inwestycja w historii miasta. W końcu miasto będzie mieć dworzec!

Tak wygląda wizualizacja centrum przesiadkowego w rejonie ul. Szpitalnej i Kombatantów Fot. UM Czeladź Tak wygląda wizualizacja centrum przesiadkowego w rejonie ul. Szpitalnej i Kombatantów
Piotr Sobierajski

Wiadomo już, kto wybuduje trzy centra przesiadkowe w Czeladzi. Zwycięzcą przetargu została firma Eurovia, która ma zrealizować całe przedsięwzięcie o wartości 35 milionów zł. W poniedziałek, 3 czerwca miasto podpisało z nią umowę.

To ważna i wyczekiwana przez mieszkańców inwestycja, która ułatwi poruszanie się po mieście oraz korzystanie z wybranych środków transportu. Sprawi też, że przybędzie sporo dróg rowerowych. W sumie 10 km tras rowerowych oraz 6 km pieszo-rowerowych. To one mają łączyć trzy węzły przesiadkowe.

Najwięcej nowości zapowiada się w rejonie ul. Szpitalnej i Kombatantów, gdzie na terenie pętli tramwajowej powstanie mały budynek dworca przesiadkowego. Tu pojawią się miejsca parkingowe, postój taksówek, zatoki dla autobusów, wiaty przystankowe oraz zadaszone stojaki dla rowerów. Zainstalowane zostaną kamery monitoringu. Będzie to węzeł pozwalający przesiąść się na tramwaj, autobus lub kontynuować jazdę rowerem. Całości zmian dopełni budowa ronda na skrzyżowaniu ul. Szpitalnej i Kombatantów. W rejonie ul. Katowickiej, Dehnelów, Reymonta powstanie węzeł przesiadkowy typu autobus - rower.

Przebudowane zostanie kłopotliwe skrzyżowanie tych ulic, pojawi się sygnalizacja świetlna oraz m. in. zatoki autobusowe, miejsca postojowe i stojaki na rowery. Z kolei w rejonie ul. Francuskiej i Nowopogońskiej pojawi drugi węzeł typu autobus - rower wraz z zadaszonymi wiatami rowerowymi. W sumie w ramach tej inwestycji powstanie ponad 180 miejsc postojowych typu „parkuj i jedź” oraz 135 typu „bike & ride”.

Przetarg ogłoszony został w grudniu 2018 r. Chętnych do wykonania tej inwestycji było kilka firm. Przez wiele tygodni trwała gruntowna analiza ofert. Ostatecznie miasto wybrało Eurovię, która ma wykonać całość prac za 35 mln zł, z czego 30 mln zł, to dofinansowanie z UE, a udział własny miasta wyniesie 5 mln zł.

- O wyborze firmy Eurovia zdecydowało spełnienie przez nią wszystkich warunków przetargowych, odpowiednio długa gwarancja i cena usługi mieszcząca się w kwocie zabezpieczonej na ten cel w budżecie miasta - mówi Zbigniew Szaleniec, burmistrz Czeladzi. - Będzie to inwestycja o wartości ponad 35 mln zł, a więc największej w historii miasta. Przedsięwzięcie obejmuje wiele obszarów systemu komunikacyjnego i jest bardzo skomplikowane. Dlatego wszystko musiało przebiegać z zachowaniem najwyższej skrupulatności i ostrożności, zarówno podczas przygotowania do przetargu, jak też w trakcie jego przeprowadzania - dodaje.

Cała inwestycja ma być gotowa do końca 2020 roku.

Piotr Sobierajski

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.