Częstochowa: Budowa autostrady A1. Wybrano konsorcjum, które dokończy inwestycję

Czytaj dalej
Fot. GDDKiA
Bartłomiej Romanek

Częstochowa: Budowa autostrady A1. Wybrano konsorcjum, które dokończy inwestycję

Bartłomiej Romanek

Konsorcjum Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. z Wrocławia wraz partnerami: Budimex S.A z Warszawy oraz BUDPOL Sp. z o.o. z Częstochowy prawdopodobnie dokończy budowę odcinka F autostrady A1, czyli tzw. autostradową obwodnicę miasta.

Zdaniem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, konsorcjum złożyło najlepszą ofertę w trybie negocjacji, a podpisanie umowy powinno nastąpić jeszcze w sierpniu 2019 roku. Wybrana oferta opiewa na ponad 434 miliony zł.

Dokończenie inwestycji jest możliwe, bo minister infrastruktury wydał zgodę na zwiększenie wartości kosztorysowej budowy autostrady A1 od Pyrzowic do końca obwodnicy Częstochowy (odcinek „F” Rząsawa - Blachownia) o niespełna 400 mln zł. GDDKiA miałaby bowiem problemy z wyłonieniem wykonawcy ze względu na oferty wyższe niż zarezerwowane środki.

Częstochowa: Budowa autostrady A1. Wybrano konsorcjum, które dokończy inwestycję
GDDKiA

Pod koniec kwietnia GDDKiA zerwała umowę z z głównym wykonawcą odcinka F, firmą Salini Polska, która odwołała się do Krajowej Izby Odwoławczej. KIO oddaliła odwołanie. GDDKiA zaprosiła do negocjacji w sumie osiem firm. Od 13 do 24 maja 2019 r., równolegle do trwających negocjacji przeprowadzono inwentaryzację placu budowy oraz przygotowano dokumentację przetargową.

Otwarcie ofert odbyło się 13 czerwca 2019 roku. Kosztorys inwestycji wynosił 290 milionów zł, a według naszych informacji złożone przez trzy podmioty oferty wynosiły 434, 514 i 676 milionów zł.

Wszystko wskazuje jednak na to, że zgodnie z planami drogowców, umowę na dokończenie A1 uda się jednak podpisać umowę w sierpniu 2019 roku. Stało się to możliwe, dzięki decyzji ministerstwa o zwiększeniu puli środków na to zadanie.

– Z uwagi na kluczowe położenie tego odcinka A1 i jego strategiczną rolę w układzie komunikacyjnym całej południowej Polski, Minister Infrastruktury zaakceptował wzrost wartości zadania, kierując się przede wszystkim względami społecznym i gospodarczymi. Analizy ekonomiczne wykazały, że roczne straty społeczne, wynikające z opóźnienia budowy A1, są szacowane na ok. 225 mln zł. Pomimo wzrostu wartości kontraktu, kwota na jego realizację jedynie o ok. 13 proc. przekroczy kosztorys GDDKiA z 2015 roku – tłumaczy resort infrastruktury.

Zgodnie z harmonogramem (przy braku odwołań) w sierpniu podpisana zostanie umowa z wykonawcą. Prace zabezpieczające planowane są do 15 listopada 2019 roku.

Tutaj się czyta. Bez reklam.

Tak jak w kiosku. Kupując prenumeratę cyfrową, możesz czytać codzienne wydanie Dziennika Zachodniego.

Co zyskujesz:

  • dostęp do wszystkich treści Dziennika Zachodniego
  • codzienne e-wydanie Dziennika Zachodniego
  • artykuły, reportaże, wywiady i multimedia
  • co tydzień nowy numer Ekstra Magazynu
Bartłomiej Romanek

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.dziennikzachodni.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.