Częstochowa: Tramwajowa rewolucja. Nowe „Twisty“ i nowe tory
Kompleksowa modernizacja linii tramwajowej oraz zakup taboru w postaci fabrycznie nowych ,,Twistów” – to realizowane właśnie, priorytetowe elementy programu ,,Lepsza Komunikacja w Częstochowie”.
Trwająca właśnie budowa nowej linii tramwajowej w starym śladzie między Rakowem a Północą (za 114 mln zł) oraz produkcja i dostawa 10 nowoczesnych składów (kosztem 90 mln zł) to największy jak dotąd projekt tramwajowy w historii częstochowskiego MPK (dofinansowany w ramach projektów europejskich). Wielka przebudowa linii tramwajowej rozpoczęła się od odcinka na Rakowie w ciągu alei Pokoju – prace potrwają tam do końca czerwca. Następnie ruszy kolejny etap inwestycji w postaci przebudowy zjazdów do zajezdni MPK w alei Niepodległości oraz prace na samej zajezdni.
– Roboty idą dość sprawnie. Najpierw wyrwano stare tory tramwajowe, potem pogłębiono ich ślad i zajęto się instalacjami, które biegną pod torowiskiem. Teraz przyszedł czas na położenie betonowych podkładów i nowych torów. Jako mieszkaniec, choć mam utrudniony dostęp do pewnych miejsc w okolicy, to cieszę się, że wkrótce linia będzie jak nowa – mów mieszkaniec Rakowa, Tomasz Maćkowiak.
Nowoczesne tramwaje
Tymczasem trwa produkcja nowych tramwajów dla Częstochowy – wyobrażenie o ich ostatecznym wyglądzie daje załączona poniżej wizualizacja. ,,Twisty” drugiej generacji będą jednymi z najnowocześniejszych tramwajów w Europie. Oprócz szerokiej palety udogodnień jezdnych, będą wyposażone w pełną klimatyzację, monitoring, cyfrową informację dla podróżujących czy biletomaty. Po dostawie 10 nowych tramwajów (przyjadą do Częstochowy pod koniec tego roku i na początku przyszłego) w częstochowskim taborze tramwajowym będą dominować nowoczesne pojazdy – uzupełnią jeżdżące od kilku lat składy pierwszej serii ,,Twistów”. Miasto zdobyło na te inwestycje 144 mln zł unijnego dofinansowania, a wartość obu tramwajowych projektów to 204 mln zł.
– Nasza komunikacja miejska powinna stawać się coraz atrakcyjniejszą alternatywą dla prywatnych środków transportu. – mówi prezydent miasta Krzysztof Matyjaszczyk. – Wygoda jazdy w nowoczesnych wagonach tramwajowych, po odnowionych torach to istotna zachęta. Tramwaje będą szybsze, traktowane w ruchu miejskim priorytetowo, a dzięki przebudowie istniejących peronów i budowie nowych – bardziej dostępne. Komfort i bezpieczeństwo podróży mają być większe niż kiedykolwiek wcześniej.
Kolejne utrudnienia
Żeby w częstochowską linię tramwajową tchnąć nowe życie, trzeba czasem zamknąć pewne odcinki dróg. Tak też stanie się już dziś przy remontowanej linii w alei Pokoju.
Przez kilkanaście dni zamknięty będzie przejazd wzdłuż estakady na Rakowie po stronie prowadzącej w stronę centrum miasta. Autobusy i samochody będą mogły przeciąć aleję Pokoju jadąc górą estakady. Z kolei przystanek autobusowy „Estakada“ w kierunku Śródmieścia zostanie zawieszony.
WIELKIE INWESTYCJE TRAMWAJOWE
- 144 miliony złotych unijnego dofinansowania dostała Częstochowa na zakup nowych tramwajów i remont starej linii.
- Cała inwestycja będzie kosztowała 208 mln zł. 85 proc. kwalifikowanych kosztów pokrywa dotacja unijna. Za te pieniądze zostanie zakupionych dziesięć nowych tramwajów i wyremontowanych prawie 14 kilometrów linii tramwajowej, od ul. Fieldorfa-Nila do pętli w al. Pokoju.
- Poprawią się warunki podróżowania częstochowian, a także turystów, którzy przybywają do Częstochowy. Rozwój komunikacji publicznej poprawia jakość powietrza. Nowe tramwaje dotrą do Częstochowy w połowie tego roku.