janusz strzelczyk

Częstochowa.Nowatorska metoda budowy dróg po testach

Nową metodę testowano na ul. Polnej Fot. janusz strzelczyk Nową metodę testowano na ul. Polnej
janusz strzelczyk

Przed rokiem, w październiku 2018, Miejski Zarząd Dróg i Transportu w Częstochowie rozpoczął testowanie nowatorskiej metody utwardzania dróg. Technologia polega na przetworzeniu istniejącej nawierzchni, zmieszaniu z cementem i specjalnym środkiem chemicznym.

Nową metodę przygotowano z myślą o drogach lokalnych. Do dużych inwestycji drogowych częstochowianie już się przyzwyczaili. W ramach miejskiego programu "Lepsza komunikacja" samorząd chce realizować naprawy, budowy dróg lokalnych.
Ma tym pomóc testowana technologia. Jest dwa razy tańsza od tradycyjnej i pozwala na znacznie szybszą realizację inwestycji.
MZDiT wybrał do eksperymentu ul. Polną, która posiada rowy, zatem nie ma problemu z jej odwodnieniem. Technologia polega na przetworzeniu istniejącej nawierzchni, zmieszaniu z cementem i specjalnym środkiem chemicznym. Na utwardzoną nawierzchnię będzie można położyć warstwę asfaltu. Nie trzeba zmieniać konfiguracji drogi, wysypywać tłucznia.
Po roku przyszedł czas na podsumowanie wyników stosowanie tej technologii.

- W wyniku przeprowadzonych badań i analiz po zastosowaniu przy przebudowie ul. Polnej alternatywnej do standardowych technologii budowlanych metody utwardzania, MZDiT może stwierdzić, że nośność drogi spełnia wymagane parametry - informuje Maciej Hasik, rzecznik prasowy Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu w Częstochowie.

- Jednocześnie okazało się, że cementowa podbudowa jest mało odporna na sól drogową, którą w okresie zimowym auta wwożą na oponach z innych ulic. Dlatego w przypadku wykorzystywania tego typu metody, jak przy ul. Polnej sugerowane będzie zamknięcie nawierzchni warstwą ścieralną przed okresem zimowym - dodaje Maciej Hasik.

Drogowcy podkreślają, że dużą zaletą technologii utwardzania zastosowanej przy ul. Polnej jest czas. Chodzi o to, żę wzruszanie nawierzchni wraz z dosypaniem mieszanki cementowej i wiązanie się całości trwa o wiele mniej niż korytowanie, układanie konstrukcji, itd.
Jest jeszcze inna metoda budowy, renowacji dróg.
Jest to metoda przyjazna dla ochrony środowiska. Polega na wykorzystywaniu masy z recyklingu. Stosując innowacyjną metodę można po przesianiu odzyskanego z innych budów materiałów doprowadzić do jednolitej struktury materiału i stworzenia granulatu. Na razie jednak szacowane koszty są zbyt wysokie w porównaniu z zastosowaniem standardowej masy bitumicznej, dlatego do czasu znalezienia optymalnego, tańszego rozwiązania, MZDiT nie będzie testował tej technologii na częstochowskich drogach.

Może być szybciej i taniej

Częstochowa chce postawić na nowoczesną technologię ze względu na jej racjonalność ekonomiczną, szybkość wykonania i dobre parametry wytrzymałościowo-jakościowe. Jej zastosowanie pozwala znacznie szybciej i taniej niż tradycyjnymi metodami - zwiększyć długość dróg utwardzonych, szczególnie w dzielnicach peryferyjnych. Warunkiem zastowania tej metody są rowy odwadniające, ponieważ metoda nie zakłada budowy kanalizacji deszczowej. Dzięki nowym technologiom, proces poprawy stanu dróg osiedlowych można znacznie przyspieszyć, a także rozszerzyć , bo koszty prac są około dwukrotnie niższe.

janusz strzelczyk

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.dziennikzachodni.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.