Cztery koncepcje Kolei Metropolitalnej. Którą wybierze GZM?
Oto przygotowana przez Politechnikę Śląską koncepcja Kolei Metropolitalnej. Warianty są cztery: od uruchomienia dodatkowych pociągów na istniejących liniach po budowę zupełnie nowych odcinków. Do realizacji jednak na razie daleko. Oto stan na styczeń 2019
Przyszła Kolej Metropolitalna ma się skupiać na nowym dworcu w Katowicach. Specjaliści z Politechniki Śląskiej, którzy przygotowali tę koncepcję, proponują jego lokalizację na terenach pokolejowych między ul. Sądową a Raciborską.
- Przepustowość stacji Katowice jest dzisiaj na wyczerpaniu, również jeśli chodzi o dostępność peronów. Gdybyśmy tamtędy skierowali ruch Kolei Metropolitalnej, to spowodowałoby to jeszcze większe zakłócenia i utrudnienia - mówi dr inż. Ryszard Janecki z Politechniki Śląskiej.
Przygotowana przez Politechnikę koncepcja ma cztery warianty (szczegóły w ramce) - od najbardziej podstawowego, zakładającego zakup nowego taboru i uruchomienie dodatkowych połączeń na już istniejących liniach, po pomysły budowy całkowicie nowych linii, jak np. z Tychów do Mikołowa.
- Naszym celem jest to, aby to kolej była kręgosłupem transportu publicznego w metropolii, a komunikacja miejska: autobusy, tramwaje, trolejbusy - uzupełnieniem. Chcemy przywrócić znaczenie transportu szynowego na naszym obszarze - mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM.
Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.
-
Prenumerata cyfrowa
Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 3,69 zł dziennie.
już od
3,69 ZŁ /dzień