Piotr Sobierajski

Dąbrowa Górnicza: aleja Zagłębia Dąbrowskiego z dwoma rondami. Póki co mnóstwo objazdów

Z ul. Granicznej na razie możemy skręcić w al. Zagłębia Dąbrowskiego, ale na wiadukt kolejowy już nie wjedziemy Fot. Piotr Sobierajski Z ul. Granicznej na razie możemy skręcić w al. Zagłębia Dąbrowskiego, ale na wiadukt kolejowy już nie wjedziemy
Piotr Sobierajski

Sprawdziliśmy, jak przebiega rozpoczęta w poniedziałek 24 lutego 2020 przebudowa alei Zagłębia Dąbrowskiego oraz fragmentu ul. Tysiąclecia od strony ul. Piłsudskiego w Dąbrowie Górniczej.

Trzeba przyznać, że ekipy remontowe działają szybko i sprawnie, a na całej długości alei aż roi się od czerwonych słupków, wytyczających skręty, objazdy i tymczasowe pasy ruchu dla kierowców. Obecnie zrywana jest m.in. nawierzchnia al. Zagłębia Dąbrowskiego po stronie prowadzącej od ul. Morcina w kierunku ul. Granicznej. Ciężki sprzęt pracuje również w rejonie skrzyżowania ul. Granicznej z al. Zagłębia Dąbrowskiego, gdzie ma powstać rondo.

Objazdy, autobusy jadą inaczej

W pierwszym etapie, przez około cztery tygodnie, przebudowywane na rondo będzie właśnie skrzyżowanie al. Zagłębia Dąbrowskiego i ul. Granicznej. Wiąże się to z jego zamknięciem. Objazd do al. Zagłębia Dąbrowskiego i przejazd przez tory kolejowe wytyczony został ul. Morcinka, Folwarczną i Urbań-skiego. Na razie można jeszcze skręcić z ul. Granicznej w stronę Gołonoga, ale na wiadukt kolejowy już nie wjedziemy. Zjeżdjąc natomiast z niego musimy się kierować ul. Konarskiego do Za-widzkiej i dalej w stronę al. Piłsudskiego. W trakcie prac ul. Graniczną nie kursują autobusy. W tym czasie jadą ul. Morcinka, z pominięciem przystanku przy Urzędzie Miejskim. Przystanki najbliżej UM to Gołonóg Damel na ul. Piłsudskiego.

- Widać, że nie wszyscy kierowcy wiedzą, jak się poruszać w gąszczu tych czerwono-białych słupków, ale myślę, że z czasem ruch się unormuje. To dobrze, że ta szeroka jezdnia będzie częściowo węższa, bo wiele razy aż strach było tędy przechodzić na drugą stronę. Tak się rozpędzają niektórzy kierowcy. Kiedyś to straż miejska tu z radarem stała, ale potem nic już się nie działo - przyznał Henryk Grzęda, którego spotkaliśmy we wczoraj w rejonie al. Zagłębia Dąbrowskiego.

Po modernizacji poprawi się nie tylko nawierzchnia, ale powstaną też drogi rowerowe, chodniki i dwa ronda usprawniające ruch. Całe zadanie obejmuje odcinek al. Zagłębia Dąbrowskiego od skrzyżowania z ul. Graniczną do skrzyżowania z ul. Tysiąclecia, a także fragment ul. Tysiąclecia od skrzyżowania z al. Zagłębia Dąbrowskiego do skrzyżowania z ul. Piłsudskiego. Ronda powstaną na skrzyżowaniach al. Zagłębia Dąbrowskiego i ul. Granicznej oraz al. Zagłębia Dąbrowskiego i ul. Tysiąclecia.

Prace potrwają do czerwca

Na modernizowanych odcinkach, w obu kierunkach o łącznej długości ponad 3 km, powstaną drogi rowerowe i chodniki. Po jednej stronie droga rowerowa będzie odseparowana od chodnika i wykonana przy użyciu nawierzchni bitumicznej. Po drugiej znajdzie się asfaltowa droga pieszo-rowerowa. Poprzez zawężenia jezdni przy przejściach dla pieszych, wymuszające ograniczenie prędkości i zjazd na jeden pas, poprawi się bezpieczeństwo przechodniów. Na ul. Tysiąclecia, tam gdzie biegnie droga rowerowa, powstaną miejsca postojowe. Skrzyżowanie ul. Tysiąclecia i Prusa będzie tzw. skrzyżowaniem wyniesionym. Jego tarcza zostanie podniesiona do poziomu chodników, co wymusi ograniczenie prędkości jazdy.

- Poprawa stanu dróg i chodników oraz rozbudowa infrastruktury rowerowej to jedne z priorytetów tej kadencji. To duże wyzwania, wymagające sporych funduszy i czasu, jednak sukcesywnie je realizujemy. Ta inwestycja jest tego dobrym przykładem - podkreśla Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej. Wykonawcą inwestycji jest Przedsiębiorstwo Budowy Dróg „DROGOPOL-ZW” sp. z o.o. Jej wartość wynosi 9,3 mln zł, a prace potrwają do czerwca 2020 r.

Piotr Sobierajski

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.