Piotr Sobierajski

Dąbrowa Górnicza: pierwsze w mieście centrum przesiadkowe powstaje w Ząbkowicach

Dąbrowa Górnicza: pierwsze w mieście centrum przesiadkowe powstaje w Ząbkowicach
Piotr Sobierajski

Od grudnia mieszkańcy Dąbrowy Górniczej Ząbkowic będą mogli korzystać z nowego tunelu pod torami kolejowymi. W przyszłym roku koło dworca PKP powstanie pierwsze w mieście centrum przesiadkowe.

Miasto ogłosiło właśnie przetarg na wykonawcę centrum przesiadkowego, które ma powstać do 30 czerwca 2019 r. Na oferty czeka do 28 listopada br., a zwycięska firma będzie miała na realizację projektu 270 dni od dnia podpisania umowy.

Nowa zatoka dla autobusów i miejsca parkingowe

Przy ul. Dworcowej w dzielnicy Ząbkowice ma powstać centrum przesiadkowe wraz z przebudowanym tam układem komunikacyjnym. Przed budynkiem dworca powstaną: podjazd i przystanki dla autobusów komunikacji miejskiej, miejsca postojowe dla podwożonych przez taksówki lub samochody prywatne pasażerów, zadaszone parkingi (stojaki) dla rowerów oraz 22 miejsca parkingowe dla samochodów osobowych. W budżecie miejskim na ten cel zarezerwowanych zostało około 3,5 mln zł. Miasto ma nadzieję, że ta inwestycja zdopinguje do działania PKP, bo od kilku lat budynek dworca stoi zamknięty. Nie ma kas, poczekalni, a próby sprzedaży tego obiektu nie przyniosły na razie efektów.

Wspólna inwestycja miasta i PKP PLK na finiszu

W Ząbkowicach coraz bliżej jest natomiast koniec budowy tunelu, który połączy perony oraz dwie części tej dzielnicy, oddzielone torami kolejowymi. Wszy-stko ma być gotowe do 30 listopada tego roku. „Dostosowanie stacji Dąbrowa Górnicza Ząbkowice do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się” to wspólne zadanie, realizowane od 2017 r. przez gminę i PKP Polskie Linie Kolejowe S. A. w Częstochowie. Kosztuje ponad 10,5 mln zł. Udział miasta w tym przedsięwzięciu wynosi 3,2 mln zł.

Będzie wygodniej, a przede wszystkim bezpieczniej

Inwestycja objęła budowę przejścia podziemnego pod torami kolejowymi wraz z montażem wind obsługujących perony stacji, pochylniami - podjazdami dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Jest część dla pieszych i wydzielony pas dla rowerzystów. Wyremontowany został peron nr 1. Będzie nowe oświetlenie i monitoring.

- Nowy tunel zastąpi wykorzystywaną do tej pory starą kładkę, która została już wyburzona. Niezbędne było też przełożenie sieci uzbrojenia podziemnego i naziemnego, kolidującego z inwestycją - mówi Jacek Karniewski z zespołu prasowego PKP PLK S.A. - Planujemy zakończenie wszystkich robót do 30 listopada 2018 r. natomiast przekazanie do użytkowania obiektu nastąpi na początku grudnia tego roku - dodaje.

W planach kolejne centra przesiadkowe

W planach miejskich jest także budowa dwóch kolejnych centrów przesiadkowych, które mają powstać w pobliżu dworca kolejowego w dzielnicy Gołonóg oraz dworca w centrum miasta, który ma zostać wkrótce gruntownie przebudowany. Wspólnie z PKP PLK miasto chce stworzyć zintegrowane centra komunikacyjne, złożone z przystanków autobusowych, parkingów Park&Ride oraz parkingów i wypożyczalni rowerów, a także zupełnie nowych węzłów komunikacyjnych. Dodatkowo zaprojektowane zostaną tunele drogowe łączące dwie przedzielone dziś torami części miasta. Opracowaniem projektów nowych centrów i tuneli zajmuje się firma MOSTY Katowice.

Piotr Sobierajski

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.