Droga ekspresowa S1: Budowa tzw. obejścia Węgierskiej Górki idzie jak po grudzie

Czytaj dalej
Fot. FOT. ARC

Droga ekspresowa S1: Budowa tzw. obejścia Węgierskiej Górki idzie jak po grudzie

Przeciąga się rozpoczęcie budowy odcinka drogi ekspresowej S1, tzw. obejścia Węgierskiej Górki, które ma usprawnić ruch z Bielska-Białej przez Żywiec do Zwardonia i dalej na Słowację.

Kolejne miesiące mijają, a budowa 8,5-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S1, tzw. obejścia Węgierskiej Górki, nadal się nie rozpoczęła – pisaliśmy na łamach DZ w kwietniu 2019 roku. I przypomnieliśmy słowa ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, który w styczniu 2018 r. podczas wizyty w Starostwie Powiatowym w Żywcu podpisał w blasku fleszy z ministrem transportu i budownictwa Słowacji Árpádem Érsekiem memorandum w sprawie tworzenia oraz ulepszania kolejnych połączeń transportowych między Polską a Słowacją.

– To ważny dzień dla Żywiecczyzny, bo dzisiaj kierujemy do przetargu obwodnicę Węgierskiej Górki w ciągu drogi krajowej nr 1 – powiedział wówczas minister Adamczyk.

Od tamtego czasu minęło ponad półtora roku, a roboty drogowe nawet nie ruszyły z miejsca.

– Trwa procedura wyłaniania wykonawcy – poinformował nas Marek Prusak, rzecznik prasowy katowickiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach. Dodał także, że przetarg znalazł się pod lupą prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

W październiku 2018 roku przetarg na wykonanie obejścia wygrała włoska firma Toto. Ale niedługo później został unieważniony, bo trzech wykonawców (konsorcjum Salini, Mir-bud i China Railway) odwołało się do Krajowej Izby Odwoławczej, która nakazała ponownie rozpatrzyć oferty, ale już bez udziału Toto i Salini. Z kolei China Railway i Polbud Pomorze odwołały się do sądu na decyzję KIO.

W maju 2019 r. w drugim podejściu do rozstrzygnięcia przetargu wygrało konsorcjum firm Mirbud S.A., Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia S.A. i Prywatna Spółka Akcyjna Zrzeszenie Budowlane Inter-budmontaż z Ukrainy. Wykonawca zaoferował wykonanie inwestycji za 1,37 mld zł w ciągu 34 miesięcy. Krótko po tym konsorcjum firm – Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor i Stecol Corporation z Chin – odwołało się do KIO, które wykluczyło z przetargu Maribud. Firma odwołała się do sądu, który w połowie września przyznał jej rację.

Czy to przyśpieszy inwestycję? Z ostatniego zaktualizowanego Programu Budowy Dróg Krajowych wynika, że umowa z wykonawcą zostanie podpisana 30 listopada, a prace powinny zakończyć się 31 października 2022. Czy tak się stanie?

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.