DTŚ w Gliwicach ma być gotowa do końca roku. Wtedy cała połączy Śląsk [WIDEO]

Czytaj dalej
Fot. Maciej Gapiński
Maria Olecha-Lisiecka

DTŚ w Gliwicach ma być gotowa do końca roku. Wtedy cała połączy Śląsk [WIDEO]

Maria Olecha-Lisiecka

Do końca roku ma być gotowy śródmiejski odcinek DTŚ w Gliwicach. To tam powstał tunel o długości 493 m. Zaczyna się jego wyposażanie.

Od wczoraj kierowcy mogą przejechać tzw. starym śladem ul. Dworcowej w Gliwicach, który przecina wielki plac budowy w centrum miasta. Równocześnie muszą się liczyć z tym, że na nowym, przebudowanym fragmencie ulicy jest zwężenie. Wszystko z powodu budowy Drogowej Trasy Średnicowej w śródmieściu.

Śródmiejski odcinek średnicówki, którego budowa trwa od jesieni 2013 roku, ma być gotowy do końca roku. Codziennie na budowie pracuje tutaj ponad 500, a czasem nawet 600 osób.

- Kontrakt jest do końca grudnia 2015, więc musimy zdążyć - mówi Maciej Tomczak, dyrektor i inżynier kontraktu z DTŚ SA. - Prace prowadzimy na zmiany. Odbiory będą na początku roku, a wiosną przyszłego roku powinniśmy oddać drogę kierowcom - dodaje Tomczak.

To ostatni brakujący odcinek DTŚ, aby trasa spełniła swoją rolę i połączyła Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Rudę Śląską, Zabrze i Gliwice. Dziś kierowcy jadą blisko 26 km średnicówki. Brakuje jeszcze 5,6 km. To właśnie budowany w sercu Gliwic odcinek: od węzła w rejonie ul. Kujawskiej do węzła z DK 88 w Gliwicach.

Czwarty w Polsce tunel
To kluczowy fragment trasy, na którym zaprojektowano 14 obiektów inżynierskich: mostów, wiaduktów i kładek oraz tunel o długości 493 metrów, który biegnie pod ulicami Zwycięstwa i Dworcową.

To będzie czwarty w Polsce, a drugi na Śląsku tak nowoczesny tunel drogowy. Pozostałe są w ciągu Wisłostrady w Warszawie, w Katowicach (także DTŚ) i w Lalikach (to droga ekspresowa S69).

- Tunel jest zbudowany, wydrążony, roboty ziemne zakończyliśmy. Do wykonania pozostały dwa z 42 stropów i wylanie asfaltu - wylicza Tomczak.

Tunel ma 5,4 m wysokości. Na wlocie i wylocie będzie dwukomorowy, a miejscami czterokomorowy. Tomczak przyznaje, że tunel jest najtrudniejszym elementem budowanego odcinka DTŚ-ki. - Na pewno było nam łatwiej, bo mieliśmy doświadczenie z budowy w Katowicach, no i technologia poszła do przodu, wszystkie elementy konstrukcji, wyposażenia są lepsze, ale to nie zmienia faktu, że to najbardziej skomplikowana część tego kontraktu - opowiada inżynier.

Naszpikowany elektroniką
Teraz czas na wyposażenie tunelu. Jak podkreśla Alfred Wicher z DTŚ SA, przy projektowaniu wyposażenia, brano pod uwagę standardy zastosowane w Katowicach. Jednak tunel gliwicki będzie bardziej "naszpikowany" elektroniką.

I tak, w katowickim tunelu jest 186 lamp przejazdowych, 336 wjazdowych i 54 ewakuacyjne. W gliwickim powstanie ich odpowiednio: 212, 345 i 122. Gliwice będą miały również więcej wentylatorów - 30 przy 24 w Katowicach. To oznacza, że gliwicki obiekt, choć krótszy (w Katowicach ma od 658 do 667 m), będzie lepiej wentylowany.

Ale nie będzie, wbrew wcześniejszym planom, oświetlony lampami LED.
- Będą lampy sodowe, jak w Katowicach - uzupełnia Maciej Tomczak.

Powstanie tutaj ponadto 50 kamer z wideodetekcją, czyli takich, które potrafią wykryć wszelkie zdarzenia w tunelu, oraz 16 monitorujących przestrzeń przed i w tunelu. W Katowicach kamer jest odpowiednio: 24 i 10.

W gliwickim tunelu będzie 11 różnych systemów, m.in.: zasilania; oświetlenia zwykłego i awaryjnego, wentylacji, wykrywania i sygnalizacji pożaru, monitoringu, ratunkowy, detekcji, nadzoru i sterowania ruchem w tunelu oraz zarządzania tunelem. Centrum zarządzania tunelem powstanie w gliwickim Miejskim Zarządzie Dróg, gdzie mieści się już Centrum Sterowania Ruchem. Pracownicy przejdą szkolenie.

Górą trasy dla pieszych
Tunel w Katowicach przykrywa charakterystyczna kopuła - Oko Miasta, wokół której jest rondo. W Gliwicach będzie inaczej. Górą będą mogli przejść piesi.

- Od góry wykończymy tunel ciągami pieszymi łączącymi ulice Zwycięstwa z Fredry oraz Zwycięstwa z Dubois - podkreśla Maciej Tomczak.

W śródmieściu Gliwic DTŚ będzie miała jedną jezdnię z czterema pasami. W gliwickim tunelu pojedziemy też - jak w Katowicach - 70 km/h. Ale dopiero wiosną 2016 roku.

Za to na przełomie września i października kierowcy mają przejechać zamkniętą od grudnia 2014 roku ul. Zwycięstwa.

Maria Olecha-Lisiecka

Jestem dziennikarką i szefową Newsroomu Dziennika Zachodniego. Piszę o Śląsku, a szczególnie o Gliwicach i Zabrzu, ale także o Kościele, inwestycjach, drogach i... książkach. Robię też zdjęcia. Książki to moja wielka pasja od lat, dlatego w DZ mam program wideo o książkach Prolog. Lubię rozmawiać i słuchać ludzi, więc przeprowadzam wywiady, m.in. z pisarzami i pisarkami, a także z przedstawicielami Kościoła w Polsce. Jestem laureatką II nagrody w konkursie Silesia Press 2020, zostałam też wybrana Dziennikarką Roku 2017 DZ i Dziennikarką Multimedialną Roku 2010 DZ. Kocham góry i lato, słucham Iron Maiden. Uważam, że kobieca strona piłki, czyli futbol od kuchni, jest często ciekawsza od tego, co dzieje się na boisku. Relaksuję się czytając i gotując.

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.