Elektromobilne Jaworzno: fabryka Izery, elektryczne autobusy, hyperloop i inne zaskakujące pomysły. Miasto świeci przykładem

Czytaj dalej
Fot. Marzena Bugała
Kacper Jurkiewicz

Elektromobilne Jaworzno: fabryka Izery, elektryczne autobusy, hyperloop i inne zaskakujące pomysły. Miasto świeci przykładem

Kacper Jurkiewicz

Miasto przyszłości. Czy tak będziemy mogli niedługo mówić o Jaworznie? Nie słynie ono tylko z pięknych miejsc, do których przyjeżdżają turyści, ale również z innowacyjnych i zaskakujących rozwiązań, również na miejskich drogach.

Elektromobilne Jaworzno. Od lat przygotowano się na dużą inwestycje. Powstanie tu fabryka elektrycznych samochodów Izery

Jaworzno to miasto, które prężnie się rozwija. Zaskakuje i zachwyca nowinkami technologicznymi, a także drogowymi. To tutaj istnieją ronda typu holenderskiego, po których mogą poruszać się rowerzyści (i mają oni pierwszeństwo) czy Velostrada - autostrada rowerowa. Zwężone uliczki z podwyższonymi przejściami dla pieszych czy likwidacja zatoczek często denerwują kierowców i mieszkańców, ale wpływają na poprawę ich bezpieczeństwa. Niedawno Jaworzno znów pojawiło się na językach całej Polski. To właśnie to miasto zostało wybrane na miejsce budowy nowej fabryki samochodów elektrycznych Izery.

Miasto przygotowywało się do dużej inwestycji o znaczeniu strategicznym już od wielu lat. Na przełomie lat 2010-2011 trwały prace nad nowym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Jaworzna, przy których wskazano obszar o charakterze poprzemysłowym, na którym taka inwestycja mogłaby powstać.

- Dokonywaliśmy konsekwentnej przebudowy szkieletu transportowego, tak aby zapewnić dogodne skomunikowanie różnych części miasta i utworzyć nowe korytarze dla transportu towarów; mowa oczywiście o obwodnicach. Byliśmy przekonani, iż te działania w rezultacie przyniosą efekty, a wytypowany przyszły obszar inwestycyjny, ze względu na znakomite położenie pod względem logistycznym oraz urbanistycznym, zostanie w znaczącym stopniu przywrócony do życia gospodarczego - mówi Dziennikowi Zachodniemu, Łukasz Kolarczyk, pełnomocnika prezydenta Miasta Jaworzna ds. przedsiębiorczości i współpracy społecznej.

Jak przyznaje miasto, w roku 2019 znacząco wzrosło zainteresowanie posadowieniem w Jaworznie dużego zakładu związanego z branżą e-mobility.

- Gościliśmy delegacje kilku zagranicznych inwestorów, w tym czołowych globalnych koncernów motoryzacyjnych. Błyskawicznie reagując na to ożywione zainteresowanie, przystąpiliśmy do sporządzania planu miejscowego dla omawianych terenów przemysłowych. Ten fakt, w połączeniu ze ścisłą współpracą z Katowicką Specjalną Strefą Ekonomiczną, sprawił, iż Jaworzno stało się poważnym kandydatem do lokalizacji fabryki Izery - mówi Łukasz Kolarczyk.

Prezydent powołał zespół, który wspólnie z partnerami miasta z KSSE pracowali, by decyzja Izery była dla nich korzystna. Udało się. W grudniu Izera potwierdziła powstanie fabryki samochodów elektrycznych właśnie w Jaworznie.

Fabryka Izery jak budowa elektrowni w Jaworznie. To może być wielki przełom

Urzędnicy z Jaworzna porównują budowę fabryki Izery wmieście do dwóch podobnych i ważnych wydarzeń w historii miasta. Przed 122. laty powstała tu pierwsza polska elektrownia, która zasilała okoliczne zakłady oraz Kraków. To wydarzenie stanowiło początek dynamicznego rozwoju przemysłu w Jaworznie i budowy fundamentów prawdziwej miejskości. Drugim z przełomowych wydarzeń była budowa zespołu Elektrowni Jaworzno III w latach 70-tych XX wieku.

- Budowa przyniosła skokowy wzrost liczby mieszkańców miasta, którzy migrowali do Jaworzna z całej Polski w nadziei na lepsze perspektywy życia, dzięki zatrudnieniu w branży energetycznej i wydobywczej. Nasze miasto stało się jednym z najpoważniejszych krajowych ośrodków energetycznych, a my do dzisiaj promujemy się powszechnie rozpoznawaną marką Jaworzna jako „Miasta Energii” - mówi Kolarczyk.

Miasto upatruje więc w budowie fabryki Izery kolejną szansę na wielki przełom, tym razem związany z wejściem w erę zaawansowanego technologicznie przemysłu przyszłości. Jaworzno, a właściwie cały region, może stać się krajowym centrum elektromobilności i technologii związanych z tą branżą.

- Ma to kluczowe znaczenie zwłaszcza w perspektywie nowych regulacji unijnych i wdrażania strategii Europejskiego Zielonego Ładu. Polityka dekarbonizacji stawia pod znakiem zapytania przyszłość górnictwa węgla oraz energetykę w obecnej postaci. Stoimy w obliczu olbrzymich zmian strukturalnych w przemyśle - za wszelką cenę musimy stać się aktywnym i świadomym kreatorem tych zmian, by mieć nad nimi kontrolę. By móc zapewnić ludziom nowe, dobrze płatne stanowiska pracy i nie dopuścić do zapaści gospodarczej - wyjaśnia Łukasz Kolarczyk.

Budowa fabryki Izery spowoduje utrudnienia w ruchu dla mieszkańców. Miasto zapewnia, że będzie warto

Wielkie inwestycje wiążą się zazwyczaj z utrudnieniami, szczególnie tymi drogowymi. Miasto jest tego świadome i szykuje się do inwestycji związanych z układem transportowym w obszarze gospodarczym, który chce utworzyć wspólnie z Katowicką Specjalną Strefą Ekonomiczną. Czeka tutaj m.in. przebudowa dotychczasowych dróg czy uzbrojenie terenów w nową infrastrukturę.

Budowa fabryki Izery oraz innych zakładów na obszarze gospodarczym z pewnością spowoduje, że ruch w tym miejscu będzie zwiększony. W mieście co jakiś czas dochodzi do ważnych zmian drogowych. Niedawno wyremontowano skrzyżowanie ul. Grunwaldzkiej z 11 Listopada (powstało tu drogie rondo holenderskie w Jaworznie i w Polsce) wraz z budową łącznika z DK79, a być może jeszcze w tym roku ruszy budowa estakady w Byczynie. Podczas powstawania fabryki Izery jaworznian będą czekać także pewne utrudnienia.

- Nowe inwestycje będą wiązały się z czasowymi utrudnieniami. Jednak tymczasowość takich niedogodności i przyszłe korzyści ekonomiczne jakie będą generowane z powstania obszaru gospodarczego w Jaworznie zrekompensują chwilowe utrudnienia - przekazuje Kolarczyk.

Pozostało jeszcze 49% treści.

Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Prenumerata cyfrowa

    Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 2,46 zł dziennie.

    już od
    2,46
    /dzień
Kacper Jurkiewicz

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.dziennikzachodni.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2022 Polska Press Sp. z o.o.