Elżbieta Bieńkowska: Auta elektryczne są drogie, ale należy wspierać tę technologię

Czytaj dalej
Fot. Lucyna Nenow
Anna Dziedzic

Elżbieta Bieńkowska: Auta elektryczne są drogie, ale należy wspierać tę technologię

Anna Dziedzic

W Expo Silesia w Sosnowcu polscy i międzynarodowi eksperci będą dyskutować na temat przyszłości polskiego i europejskiego sektora motoryzacyjnego. W poniedziałek 26.11 na ten temat mieszkańcy mogli porozmawiać z europejską komisarz Elżbietą Bieńkowską. Czy nasz region przesiądzie się niebawem na auta elektryczne?

W Zagłębiowskiej Mediatece w Sosnowcu miłośnicy elektromobilności mogli podyskutować na temat przyszłości motoryzacji w Polsce i Zagłębiu. W ramach Dialogu Obywatelskiego zorganizowano spotkanie z komisarz europejską Elżbietą Bieńkowską, Marcinem Korolcem, prezesem Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych oraz Arkadiuszem Chęcińskim, prezydentem Sosnowca.

Goście zastanawiali się jaka przyszłość czeka przemysł motoryzacyjny.

- Technologia oparta na silnikach Diesla to technologia „wymierająca” - podkreślała Elżbieta Bieńkowska. - Musimy przechodzić, i to już się zaczęło, na technologie bezemisyjne, na przykład elektryczne. To jest największa ewolucja przemysłu motoryzacyjnego odkąd zaczęto produkować samochody. Sądzę, że już za kilkanaście lat, nasze pokolenie będzie już jeździło takimi autami - dodaje.

Bieńkowska mówiła też o trudnościach związanych z szerszym wprowadzeniem do użytku samochodów elektrycznych.

- Brakuje nam w Europie producentów baterii do samochodów elektrycznych. Większość jest produkowanych w Azji.

Jak wobec tego Europa chce wygrać walkę z solidnie zakorzenionymi tu silnikami spalinowymi, które tak źle wpływają na środowisko?

- Największą barierą związaną z zakupem auta elektrycznego w Polsce i Europie jest jego cena. Drogie są baterie. Jednak dobra wiadomość jest taka, że ich produkcja co roku tanieje o jakieś 20 procent. Prognozuje się, że w latach 2023-25 ceny samochodów spalinowych i elektrycznych zrównają się. Wtedy kupowanie aut spalinowych nie będzie już uzasadnione ekonomicznie, jak obecnie - mówi Marcin Korolec, prezes Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych. Podkreślał też, że prawdopodobnie baterie ze zużytych aut elektrycznych będą w przyszłości wykorzystywane jako magazyny energii.

Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca mówił, że miasto stawia na elektromobilność.

- Mamy już nawet w taborze naszego PKM-u trzy autobusy elektryczne. Wyliczyliśmy, że przejechanie 100 km autobusem z silnikiem Diesla to koszt 137 zł, hybrydowym - 90 zł, a elektrycznym 45 zł. To spora różnica. Ale, jak pytają niektórzy koledzy samorządowcy, czy jeśli wszystkie miasta wprowadzą transport elektryczny to czy wystarczy nam prądu, bo słyszałem, że może go nam zacząć brakować - pytał Chęciński.

Prezydent Sosnowca przyznał też, że sam jeździ autem z silnikiem Diesla. - Mam z tego powodu moralnego kaca, ale postanowiłem, że gdy zostanie oddana do użytku ścieżka rowerowa od mojego domu do centrum, będę jeździł do pracy rowerem - zadeklarował.

Dla Sosnowca ważna jest jeszcze jedna sprawa, związana z wprowadzeniem napędów niskoemisyjnych na dużą skalę.

- Chodzi o dostosowanie przemysłu motoryzacyjnego do nowych realiów. Silnik elektryczny to stosunkowo proste urządzenie, składa się z o połowę mniejszej liczby części niż silnik spalinowy, czyli potrzeba będzie mniej miejsc pracy do ich wyprodukowania - mówił Marcin Korolec.

Unijni urzędnicy, ale i samorządowcy głowią się więc jak zachować te miejsca pracy.

Expo Silesia: Spotkanie branży motoryzacyjnej w Sosnowcu

Dwudniowe, biznesowe spotkanie branży motoryzacyjnej International Automotive Business Meeting rozpoczyna się 27 listopada w Expo Silesia w Sosnowcu. International Automotive Business Meeting (IABM) jest elitarnym spotkaniem sektora motoryzacyjnego, które gromadzi liderów branży i jej ekspertów, producentów samochodów, największych dostawców, przedstawicieli europejskich, polskich i lokalnych władz, instytucji oraz stowarzyszeń branżowych.

W wydarzeniu weźmie udział około 400 firm, nie tylko z Polski i Europy, ale także z największych światowych rynków motoryzacyjnych takich jak Chiny, Japonia, Indie oraz Stany Zjednoczone.

W programie przewidziana jest konferencja z udziałem znanych międzynarodowych ekspertów z branży , a drugiego dnia spotkania robocze.

Anna Dziedzic

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2022 Polska Press Sp. z o.o.