Flirt, Pendolino, a teraz Pesa Dart [PORÓWNANIE]

Czytaj dalej
Fot. A. Gola, A. Ławrywianiec, P. Drabek, arc
Patryk Drabek

Flirt, Pendolino, a teraz Pesa Dart [PORÓWNANIE]

Patryk Drabek

Komfort jazdy podróżnych poprawił się już w chwili, gdy na torach pojawiły się tzw. flirty. Przesiadka do Pendolino wywołała spore poruszenie wśród osób podróżujących pociągami, a od początku tego roku w naszym regionie możemy już jeździć tzw. Dartami. Porównujemy te pojazdy.

Flirt
Flirty trafiły do województwa śląskiego w 2008 roku, a pracę w barwach Kolei Śląskich rozpoczęły 1 października 2011 roku.
Pojazd składa się z 4 członów, z których dwa skrajne są napędowe, a środkowe to człony toczne.
O komforcie podróży decydują wygodne fotele, wydajna klimatyzacja, przestronne wnętrze i odpowiednie wyciszenie. Pojazd ma 183 miejsca siedzące.

Pojazdy są przystosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach ruchowych. Mają jednoprzestrzenne wnętrze, dużą toaletę, rampy oraz miejsca dla wózków inwalidzkich.

Flirt może osiągnąć maksymalną prędkość 160 kilometrów na godzinę.

Flirt 3
W ubiegłym roku spółka PKP Intercity wprowadziła także Flirty 3, które kursują na liniach dalekobieżnych i stąd też większy komfort. W składzie znajduje się: przedział restauracyjny, wydzielona przestrzeń na przewóz rowerów i nart, a także wyposażony m.in. w prysznic przedział socjalny dla załogi pociągu.

W I klasie jest 60 miejsc siedzących, a w II klasie - 294. Pociąg może jechać maksymalnie z prędkością 160 kilometrów na godzinę.

Pendolino
W 2014 roku duże emocje wywołało pojawienie się na torach Pendolino. W pociągach dyspozycji podróżnych są ergonomiczne, rozkładane fotele, stoliki, oświetlenie oraz gniazdka elektryczne przy każdym miejscu siedzącym. W korytarzach i na końcu przedziałów znajdują się specjalne stelaże na bagaże. W pociągu jest też miejsce na 4 rowery. Pociągi charakteryzują się niskim poziomem hałasu, dzięki specjalnej konstrukcji dachu oraz amortyzatorom w podwoziu.

Ponadto składy są przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, w tym niewidomych - miejsca zostały oznaczone alfabetem Braille’a. Podczas podróży wszyscy pasażerowie otrzymają poczęstunek wliczony w cenę biletu: ciepły lub zimny napój oraz przekąskę. Na pokładzie pociągu znajduje się również przestrzeń barowa prowadzona przez WARS.

Liczba miejsc siedzących, w zależności od typu, waha się od 164 do 589. Maksymalna prędkość: od 200 do 250 kilometrów na godzinę.

Pesa Dart
Na początku tego roku na naszych torach pojawił się nowy pojazd. Pesa Dart to elektryczne zespoły trakcyjne klasy intercity nowej generacji, przeznaczone głównie do obsługi linii dalekobieżnych.

Zastosowano wiele rozwiązań proekologicznych. Zmniejszono masę pojazdu, przez co ograniczone jest zużycie energii. Poza tym Pesa Dart to pierwsze jednostki, które zapewniają łatwość przemieszczania się pasażerów – zastosowano bowiem podłogi na jednej wysokości. Na komfort pasażerów wpływają: wygodne siedzenia, wydzielenie przedsionków i zwiększona podziałka siedzeń w standardzie Intercity. Nie brakuje także Wi-Fi, monitoringu, części barowej i kuchennej, a pojazdy są dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

W I klasie mamy do dyspozycji 60 miejsc siedzących, a w drugiej - 292 takie miejsca. Pociąg pojedzie maksymalnie 160 kilometrów na godzinę.

Patryk Drabek

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.dziennikzachodni.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2022 Polska Press Sp. z o.o.