Gdzie będą remontować drogi w naszym regionie?

Czytaj dalej
Fot. Sławomir Kowalski
Marek Weckwerth

Gdzie będą remontować drogi w naszym regionie?

Marek Weckwerth

Już wiemy co drogowcy zrobili w tym i co zrobią w przyszłym roku, by jeździło się nam przez Kujawy i Pomorze coraz lepiej.

- Naszą flagową inwestycją jest, oczywiście, budowa drogi ekspresowej S5. Wiosną przyszłego roku rozpoczną się prace terenowe - zapewnia Tomasz Okoń-ski, rzecznik prasowy bydgoskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Prace ruszą jednocześnie na wszystkich siedmiu odcinkach podzielonych między wykonawcami, czyli na całej przebiegającej przez nasz region trasie. A to 130 kilometrów.

Okoński dodaje, że już na początku 2017 roku zacznie się wywłaszczanie mieszkańców. To może trwać także wtedy, gdy rozpoczną się prace budo-wlane - wszędzie tam, gdzie sprawy własnościowe będą już uregulowane lub na polach, nieużytkach, terenach leśnych. Budowlańcy mogą też przygotować swoje bazy, składy materiałowe i parki maszynowe.

Przypomnijmy, że finał prac spodziewany jest w roku 2019. S5 przetnie województwo kujawsko-pomorskie z północy na południowy-zachód. Na północy (w Nowych Marzach) połączy się z autostradą A1, a na przeciwległym krańcu regionu dołączy do wielkopolskiego odcinka S5. Dalej pojedzie się przez Dolny Śląsk aż do Lubawki - do granicy z Czechami.

Obwodnica Inowrocławia

W przyszłym roku kontynuowana będzie budowa liczącej 19 kilometrów obwodnicy Inowro-cławia (wschodnie obejście tego 75-tysięcznego miasta). Zakończenie planowane jest w połowie roku.

Gdy tylko obwodnica zostanie oddana do użytku, rozpocznie się budowa 5-kilometrowego łącznika między nią a drogą krajową nr 25 - tak, aby możliwy był bezkolizyjny dojazd z i do Bydgoszczy.

A co z S10? Jakie jeszcze plany mają drogowcy? A co już udało się zrobić? O tym przeczytasz w pełnej wersji artykułu dostępnej po wykupieniu dostępu do plus.pomorska.pl. Sprawdź, jak to zrobić!

S10 i inne plany

Firma Mosty Katowice rozpoczęła już prace nad dokumentacją trasy ekspresowej S10 na jej 50-kilometrowym odcinku między Bydgoszczą a Toruniem. To tzw. Studium Tech-niczno-Ekonomiczno-Środowiskowe (STEŚ) z elementami koncepcji programowej i materiałami do decyzji środowiskowych.

Innymi słowy, dzięki tej dokumentacji będzie dokładnie wiadomo jak w terenie przebiegać będzie ta droga i jakie wymogi musi spełnić, aby uzyskała pozwolenia środowiskowe.

Dokumentacja ma być gotowa w pierwszej połowie 2018 roku. Wtedy też GDDKiA spodziewa się wydania decyzji środowiskowej. Roboty ruszą w listopadzie 2020 roku, a zakończyć się mają w październiku 2022.

Przyszły rok to również kontynuacja prac (trwają od marca tego roku) nad dokumentacją STEŚ dla obwodnic Sępólna i Kamienia Krajeńskiego. - Poza tym będzie bardzo dużo remontów i modernizacji dróg oraz skrzyżowań, a także inwestycji poprawiających bezpieczeństwo i sprawność ruchu drogowego, jak budowa zatok autobusowych, przejść dla pieszych, chodników i ścieżek rowerowych - dodaje Tomasz Okoński.

Dokładny budżet tych inwestycji będzie ustalony dopiero wiosną, ale GDDKiA zapewnia, że na wszystkie zaplanowane prace pieniędzy nie zabraknie.

Co zrobiono

W tym roku na wszystkie inwestycje Generalnej Dyrekcji w naszym regionie wydano ponad 300 mln zł.

Do użytku oddano obwodnicę Brodnicy, podpisano umowę z wykonawcą na przygotowanie dokumentacji dla drogi ekspresowej S10 oraz złożono wnioski o ZRID dla S5. Budowano obwodnicę Inowrocławia oraz rozpoczęto prace projektowe dla obwodnic Kamienia Krajeńskiego i Sępólna.

- Do tego trzeba dodać wybudowanie wielu rond, skrzyżowań i innej infrastruktury, remonty nawierzchni na ponad 30 kilometrach dróg - wylicza Tomasz Okoński.

Rozpisali przetargi

- Sporo będzie się działo także na naszych drogach - stwierdza Michał Sitarek, rzecznik Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy.

Już jesienią zarząd województwa kujawsko-pomorskiego zdecydował o ogłoszeniu przetargów na modernizację dróg: 251, 265, 548 i 559. W przypadku DW nr 240 wprowadzane są jeszcze poprawki do specyfikacji przetargowej. Po rozstrzygnięciu tej procedury podpisane zostaną umowy z wykonawcami.

- W pierwszej kolejności prace rozpoczną się na drodze numer 251. Przynajmniej takie są plany - stwierdza Sitarek.

W 2016 roku kontynuowane będą rozpoczęte już roboty na rondzie w Kcyni (na skrzyżowaniu dróg nr 241 i 247) oraz w Pluskowęsach przy modernizacji drogi wojewódzkiej nr 649. - Gdy uzyskamy zezwolenie na realizację inwestycji, czyli tak zwany ZRID, ogłosimy też przetarg na przebudowę ulicy Kętrzyńskiego w Wąbrzeźnie - dodaje Michał Sitarek.

Podobnie jak w przypadku GDDKiA, także ZDW w Bydgoszczy pozna swój budżet na przyszły rok dopiero wiosną.

Przebudowali kilka dróg

W tym roku na wszystkie roboty trafiło ok. 18 mln zł. Udało się za to: przebudować ulicę Toruńską (DW 569) w Golubiu-Dobrzyniu, odnowić wjazd do Osia (DW 238) oraz drogę z Brześcia Kujawskiego do miejscowości Kąty DW 268), zmodernizować most w Drze-wianowie (DW 243), zbudować drogę rowerową pomiędzy Wojnowem i Sicienkiem na DW 244.

Dodatkowo ustawiono sygnalizacje świetlne w Łabiszynie (na DW 254) i Ciechocinku (na DW 266).

Marek Weckwerth

Dziennikarz "Gazety Pomorskiej" specjalizujący się tematyce bezpieczeństwa ruchu drogowego, transportu, gospodarki oraz turystyki i krajoznawstwa. Zainteresowania: turystyka, rekreacja i sport, kajakarstwo, historia, polityka. Instruktor, komandor spływów i wypraw kajakowych, autor podręczników dla kajakarzy i setek artykułów prasowych z tego zakresu. Rekordzista Polski w pływaniu kajakiem rzekami pod prąd od ujścia do źródła. Magister nauk politycznych po uczelniach w Poznaniu i Bydgoszczy.

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.