
Przeziębienie, ból brzucha, gorączka. Choroba nie wybiera. Możesz poczuć się gorzej w nocy, w weekend lub w czasie świąt. Wtedy Twój lekarz rodzinny nie przyjmuje. Gdzie możesz udać się po pomoc medyczną?
Wybierz najbliższą placówkę nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, które są otwarte od 18.00 do 8.00 następnego dnia oraz całodobowo w weekendy i święta. Nie potrzebujesz skierowania i wcześniejszej rezerwacji. Nie obowiązuje też rejonizacja, dlatego zostaniesz przyjęty w każdej placówce Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej. Możesz też uzyskać konsultację z lekarzem lub pielęgniarką przez telefon. Wystarczy, że zadzwonisz pod bezpłatny numer Teleplatformy Pierwszego Kontaktu: 800 137 200.
Czym jest nocna i świąteczna opieka zdrowotna?
Nocna i świąteczna opieka zdrowotna działa na zasadach podobnych do podstawowej opieki zdrowotnej. W jej ramach dyżurujący lekarz udzieli Ci porady:
- w warunkach ambulatoryjnych
- telefonicznie
- w przypadkach medycznie uzasadnionych – w miejscu zamieszkania lub pobytu.
Pielęgniarka udzieli Ci świadczeń medycznych:
- w warunkach ambulatoryjnych
- w przypadkach medycznie uzasadnionych – w miejscu zamieszkania lub pobytu pacjenta.
Kiedy się zgłosić?
Z pomocy lekarza i pielęgniarki w ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej skorzystasz w razie:
- nagłego zachorowania
- nagłego pogorszenia stanu zdrowia, gdy nie ma objawów sugerujących bezpośrednie zagrożenie życia
- istotnego uszczerbku na zdrowiu, gdy zastosowane środki domowe lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy
- gdy zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni podstawowej opieki zdrowotnej może znacząco niekorzystnie wpłynąć na stan zdrowia
- zaostrzenia dolegliwości choroby przewlekłej
- infekcji dróg oddechowych z wysoką gorączką
- bólów brzucha, nieustępujących mimo stosowania leków rozkurczowych
- bólów głowy, nieustępujących mimo stosowania leków przeciwbólowych
- biegunki lub wymiotów, szczególnie u dzieci lub osób w podeszłym wieku.
W których godzinach są otwarte placówki Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej?
- od 18:00 do 8:00 następnego dnia (od poniedziałku do piątku)
- przez całą dobę (w soboty, niedziele oraz dni ustawowo wolne od pracy).
Jak skorzystać z pomocy medycznej w nocy, w weekend i w święta?
Wystarczy, że zgłosisz się do dowolnej, najbliższej Twojego miejsca zamieszkania lub pobytu, placówki nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.
PAMIĘTAJ!
- Nie musisz rezerwować wizyty
- Nie potrzebujesz skierowania
- Pomoc otrzymasz bezpłatnie w ramach ubezpieczenia zdrowotnego.
Co Ci przysługuje?
- Porada lekarska
- Zabiegi pielęgniarskie, np. zastrzyki
- Zwolnienie lekarskie, jeżeli występują wskazania medyczne
- E-recepty na potrzebne leki.
Czego nie uzyskasz?
- Wizyty kontrolnej, w związku z wcześniej rozpoczętym leczeniem
- Recepty na stale leki w związku z chorobą przewlekłą
- Zaświadczenia o stanie zdrowia.
Znajdź najbliższą placówkę nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej
Adresy placówek, w których uzyskasz pomoc medyczną w ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, znajdziesz na stronach internetowych oddziałów wojewódzkich NFZ.
Na stronie www.nfz-katowice.pl w zakładce Na ratunek znajdziesz wszystkie niezbędne informacje dotyczące placówek nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej w województwie śląskim, a także adresy SORów, Izb Przyjęć i opieki stomatologicznej na Śląsku.
Potrzebujesz pilnej konsultacji telefonicznej z lekarzem lub pielęgniarką?
W nocy, w weekendy i święta, czyli poza godzinami pracy podstawowej opieki zdrowotnej, otrzymasz profesjonalną pomoc medyczną przez telefon. Zadzwoń na Teleplatformę Pierwszego Kontaktu (TPK) – 800 137 200. Połączenie jest bezpłatne. Możesz również skorzystać z formularza kontaktowego dostępnego na stronie www.gov.pl/tpk - po wypełnieniu formularza w ciągu trzech godzin skontaktuje się z Tobą pielęgniarka i w razie potrzeby lekarz.
Kontaktując się z infolinią TPK, otrzymasz poradę pielęgniarki, położnej lub lekarza w formie teleporady. Pomoc medyczna na TPK udzielana jest na podobnych zasadach do nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. Konsultacje prowadzone są w czterech językach: polskim, angielskim, ukraińskim, migowym (tłumacz języka migowego).
Infolinia działa od 18:00 do 8:00 następnego dnia (od poniedziałku do piątku) oraz przez całą dobę (w soboty, niedziele oraz dni ustawowo wolne od pracy). Podczas teleporady uzyskasz poradę medyczną, a jeśli występują wskazania medyczne otrzymasz e-receptę, e-skierowanie czy e-zwolnienie.
Co zrobić, kiedy konsultacja telefoniczna okaże się niewystarczająca?
Personel medyczny może zalecić Ci wizytę w najbliższej placówce nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. W przypadku stwierdzenia stanu nagłego zagrożenia zdrowia i życia personel medyczny zaleci wezwanie zespołu ratownictwa medycznego.