Bartłomiej Romanek

Hillwood i Panattoni w Częstochowie. Nowi inwestorzy w mieście dzięki budowie autostrady A1

Panattoni Park Częstochowa ma powstać w 2020 roku Fot. Panattoni Europe Panattoni Park Częstochowa ma powstać w 2020 roku
Bartłomiej Romanek

Chociaż autostradowa obwodnica Częstochowy nie jest jeszcze gotowa, to autostrada A1 już przyciąga inwestorów. W połowie września Hillwood otworzył pod Częstochową pierwszą halę centrum logistycznego, a teraz rozpoczęła się budowa Panattoni Park Częstochowa.

Autostrada A1 ma przyciągnąc do Częstochowy i całego regionu nowych inwestorów. I chociaż Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie wyłoniła jeszcze firm, które zakończą budowę autostradowej obwodnicy miasta, to autostrada A1 już kusi potentatów, głównie z branży magazynowej.

W połowie września w Gruszewni pod Częstochową (gmina Kłobuck) uroczyście zaprezentowano pierwszą hala centrum logistycznego Hillwood Częstochowa Zachód w Kłobucku. Lokalizacja tej inwestycji nie jest przypadkowa, a ściśle związana jest z lepszą komunikacją, a konkretnie powstającą właśnie autostradą A1. – Rozwój infrastruktury drogowej przyczynia się do powstawania nowych centrów logistycznych, takich jak Częstochowa. Wkrótce na mapie magazynowej Polski będzie można zaznaczyć również Kłobuck, co jest kolejnym dowodem na zainteresowanie Hillwood inwestycjami w mniejszych miastach – mówi Hubert Michalak, prezes Hillwood Polska.

Z najnowszego raportu „Small town, big deal. Badanie potencjału nowych lokalizacji magazynowo-przemysłowych w Polsce”, opracowanego przez firmę JLL we współpracy z Hillwood oraz Manpower, wynika, że Częstochowa jest na szóstym miejscu pod względem atrakcyjności dla tej branży (w badaniu wzięło udział 34 ośrodków z miastami powyżej 100 tysięcy mieszkańców).

Na wysoką ocenę Częstochowy złożyły się m.in. dobra sieć istniejących i planowanych dróg ekspresowych w promieniu 50 km od miasta oraz relatywnie duży obszar, jaki wyznaczają trasy, którymi można wyjechać z miasta w ciągu dwóch i ośmiu godzin. W pierwszym przypadku obejmuje on niemal 8,8 mln osób, a drugim – ok. 60 mln osób. Dla porównania, magazyn centralny pod Warszawą jest w stanie obsłużyć „tylko” ok. 47 mln osób. Nie bez znaczenia jest fakt, że z Częstochowy na najbliższe lotnisko można już dotrzeć w krótszym czasie niż godzinę.

Panattoni Europe, lider rynku powierzchni magazynowych w Europie, rozpoczyna budowę Panattoni Park Częstochowa. To pierwsza tego typu realizacja dewelopera w północnej części województwa śląskiego.

Częstochowa staje się coraz atrakcyjniejsza dla inwestorów. Jej potencjał dostrzegają m.in. największe firmy z branży magazynowej. Panattoni Europe, lider rynku powierzchni magazynowych w Europie rozpocżał budowę Panattoni Park Częstochowa. To pierwsza tego typu realizacja dewelopera w północnej części województwa śląskiego. W dwóch nowoczesnych halach powstanie w sumie 30400 m kw. powierzchni klasy A. Budowa ruszy w październiku br. a oddanie najemcom pierwszych powierzchni zaplanowano na luty 2020 roku.

Wybór nie jest przypadkowy. Częstochowa staje się centrum gospodarczym północnej części województwa śląskiego, atrakcyjnie położonym przy najważniejszej trasie północ-południe kraju – autostradzie A1. – Panattoni Park Częstochowa jest odpowiedzią na bardzo dynamiczny rozwój działalności biznesowej i duże zainteresowanie najemców tym regionem kraju. Miasto położone w południowej części Polski zapewnia doskonałą komunikację z Aglomeracją Śląską, Krakowem, a dzięki nowo wybudowanej autostradzie A1, z wszystkimi ważnymi ośrodkami miejskimi w kraju – wyjaśnia Dorota Jagodzińska, Managing Director w Panattoni Europe.

Potencjał Częstochowy znacznie wzrósł dzięki powstającej właśnie autostradzie. Pod Jasną Górą już nikt nie żyje zapowiedziami firmy IKEA, która obiecywała inwestycje przy DK 1 dziesięć lat temu, bo jak udało się nam dowiedzieć, do Urzędu Miasta wpływają zapytania od kolejnych inwestorów. W Częstochowie prawdopodobnie zainwestuje również Hillwood, który właście wybudował pierwszą halę w pobliskiej Gruszewni. Pojawienie nowych inestorów powinno zrównoważyć zagrożenia jakie niesie ze sobą nowy odcinek autostrady, budowany w kierunku województwa łódzkiego. Podzieli on bowiem na stałe wiele gmin w regionie, co będzie dla nich niekorzystne. Innym kłopotem dla miasta i mieszkańców byłoby wprowadzenie opłat na obwodnicy miasta.

Bartłomiej Romanek

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.dziennikzachodni.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.