Historia budowy kolei do Wisły. Jest malownicza i popularna, ale wolna. Dlatego idzie do remontu

Czytaj dalej
Fot. Robert Neuman
tos

Historia budowy kolei do Wisły. Jest malownicza i popularna, ale wolna. Dlatego idzie do remontu

tos

To już ostatnie tygodnie, kiedy przed remontem można się wybrać pociągiem z Katowic do Wisły. Za kilka tygodni na tej trasie rozpocznie się remont. To konieczność, bo mimo że w weekendy, ferie i wakacje pociągi na tej linii pękają w szwach, tory na niektórych odcinkach są bliskie śmierci technicznej.

Mówienie o linii kolejowej z Katowic do Wisły tak naprawdę jest błędem. Pociąg na tej trasie jedzie bowiem po sześciu liniach kolejowych.

Z Katowic pociągi wyjeżdżają linią nr 139 do Zwardonia. Przy posterunku Most Wisła między Goczałkowicami a Czechowicami-Dziedzicami zjeżdżają na linię nr 150 Most Wisła - Chybie. Do Chybia jednak nie dojeżdżają, bo przy posterunku Bronów zjeżdżają na łącznicę nr 694 Bronów - Bieniowiec. Bie-niowiec to posterunek na linii 157 Pawłowice Śl. - Skoczów. W Skoczowie pociągi wjeżdżają na linię nr 190 Bielsko-Biała Główna - Cieszyn, którą jadą do Goleszowa, a tam na linię nr 191 Goleszów - Wisła Głębce. Uff... Jesteśmy na miejscu.

Pierwszy pociąg do stacji Wisła Uzdrowisko dotarł w 1929 roku, z kolei do stacji Wisła Głębce cztery lata później. Historia linii kolejowej do Ustronia i Wisły rozpoczyna się jednak dużo wcześniej. W latach 80. XIX stulecia zaczęła powstawać Kolej Miast Śląskich i Galicyjskich z czeskiego Kojetina przez Kromieryż, Frydek, Cieszyn, Goleszów, Skoczów, Bielsko i Wadowice do Kalwarii Lanckorony. Wszystkie te stacje leżały wówczas na terenie - Austro-Węgier. Pierwsze pociągi na całej tej trasie ruszyły w 1888 roku.

W tym czasie Ustroń bardziej niż z turystyką, kojarzył się z hutnictwem. I to właśnie na potrzeby działającej tutaj huty jeszcze w tym samym 1888 roku powstała bocznica, która stała się zalążkiem dzisiejszej linii do Wisły. Niedługo potem większość produkcji hutniczej przeniesiono do Trzyńca, a Ustroń zaczął się rozwijać jako uzdrowisko.

- Ustroń już wcześniej, w XIX wieku, znany był z kuracji wodoleczniczych - kąpieli żużlowych, funkcjonowała tu także pijalnia żętycy. Po odkryciu złóż borowinowych, z początkiem XX wieku zbudowano zakład kąpielowy, który oferował przede wszystkim tego typu zabiegi. Wisła, chociaż coraz częściej odkrywana przez napływających w te strony letników w końcu XIX wieku, jako letnisko zaczęła się rozwijać od początku XX wieku - opowiada Dominik Konarzewski z Muzeum Śląskiego, autor publikacji na temat architektury Wisły. - Transport z Ustronia do Wisły odbywał się początkowo zwykłą bitą drogą konno, furami lub piechotą - dodaje.

Dociągnięcie do Wisły torów kolejowych było kwestią czasu, do czego udało się doprowadzić na przełomie lat 20. i 30. XX wieku. Budowa kolei była spójna w zamierzeniach z działaniami i zainteresowaniem Wisłą ówczesnego wojewody śląskiego dr. Michała Grażyńskiego. To w czasie jego rządów zbudowano w miejscowości m.in. dom zdrojowy, park kąpielowy, uregulowano rzekę Wisła, modernizowano i budowano drogi o nawierzchniach brukowanych kostką granitową lub utwardzonych nawierzchnią bitumiczną, w tym nowoczesną szosę z Ustronia przez Wisłę doIstebnej i Koniakowa, ale przede wszystkim dociągnięto tu linię kolejową zaopatrując ją w niezbędną infrastrukturę.

Pozostało jeszcze 59% treści.

Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Prenumerata cyfrowa

    Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 2,46 zł dziennie.

    już od
    2,46
    /dzień
tos

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.dziennikzachodni.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2020 Polska Press Sp. z o.o.