Janusz Strzelczyk

Historia dworca kolejowego w Częstochowie od XIX w. do 2023 roku stare ZDJĘCIA, aktualne i wizualizacje przyszłości

Historia dworca kolejowego w Częstochowie od XIX w. do 2023 roku stare ZDJĘCIA, aktualne  i wizualizacje przyszłości Fot. arc, janusz strzlczyk obecny dworzec
Janusz Strzelczyk

W 2023 roku Częstochowa będzie miała nowy dworzec kolejowy. To będzie już trzeci dworzec Częstochowa Główna.

Zaczęło się od Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej

Kolej Warszawsko-Wiedeńska, nazywana też Drogą Żelazną Warszawsko-Wiedeńską była pierwszą linią kolejowa na ziemiach  Królestwa Polskiego i drugą w Rosji. Połączyła Warszawę z granicą  zaboru austriackiego. Regularne kursy pociągów ruszyły 15 czerwca 1845 po ukończeniu odcinka do Grodziska Mazowieckiego. OItwierano kolejne połączenia: do Skierniewic i Łowicza , Częstochowy, do granicy w Maczkach. Linia o długości 327,6 km miała 27 stacji. Szerokość toru 1435 mm odpowiadała standardowi przyjętemu na kolejach w większości państw ówczesnej Europy.
Pierwszy pociąg wjechał do Częstochowy 17 listopada 1846 r. Dworzec był jedną z najbardziej charakterystycznych budynków w mieście. Był budowany w latach 1845 -1846, pierwotnie późnoklasycystyczny o sylwecie nawiązującej do kształtu lokomotywy, został przebudowany około 1900 roku przez Czesława Domaniewskiego , architekta kolei warszawsko – wiedeńskiej.

 Pierwszy pociąg elektryczny wjechał na stację Częstochowa w 1956 roku.

Prymas Wyszyński odbierał na dworcu w Częstochowie kwiaty, w drodze do Rzymu

Pozostało jeszcze 71% treści.

Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Prenumerata cyfrowa

    Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 3,69 zł dziennie.

    już od
    3,69
    /dzień
Janusz Strzelczyk

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.