Katowice i zalewana droga S86 koło Ikei i Agaty. Nowa przepompownia ma zlikwidować rozlewiska na Roździeńskiego

Czytaj dalej
Fot. Arkadiusz Gola
Anna Dziedzic

Katowice i zalewana droga S86 koło Ikei i Agaty. Nowa przepompownia ma zlikwidować rozlewiska na Roździeńskiego

Anna Dziedzic

Po każdej większej ulewie skrzyżowanie jest zalewane, i tak dzieje się od lat. W końcu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad będzie przebudowywać niewydajną i przestarzałą przepompownię wód deszczowych na S86 w pobliżu Ikei w Katowicach. Prace zaczną się za dwa, trzy lata. Pamiętacie powódź z lipca i sierpnia 2019 po burzy w tym miejscu?

Pamiętacie potop po lipcowej burzy i ulewie w 2019 w pobliżu Agaty i Ikei w katowickiej dzielnicy Dąbrówka Mała? Woda zalała wtedy całe skrzyżowanie pod wiaduktem na trasie S86. Nie dało się przejechać pod wiaduktem ani jadąc od Sosnowca, ani od Katowic. W jeziorze deszczówki utonęły samochody, ale również przystanki. Woda w niektórych miejscach miała ponad metr głębokości. Zalała pobliskie parkingi i posesje.

Ogromne straty po ulewie

To nie był pierwszy raz, kiedy spływająca z drogi oraz przyległych terenów woda wpadła do przestarzałej kanalizacji deszczowej, która nie była w stanie przyjąć i jej przepompować. Stąd ogromne zalewiska na drodze. Straty po tej ulewie były ogromne. Dlatego też GDDKiA ogłosiła przetarg na projekt nowej przepompowni wody deszczowej wraz urządzeniami oczyszczania, rurociągami, które będą w stanie zapobiec ryzyku wspomnianych zdarzeń lub przynajmniej zminimalizować ich skutki.

- Przepompownia, która tam funkcjonuje, jest już mocno przestarzała i mało wydajna. Jest również mocno wyeksploatowana, dlatego należy ją wymienić na nową, bardziej wydajną, nowocześniejszą - powiedział nam Marek Prusak, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach.

Jest sześciu chętnych

Nowa przepompownia musi spełniać obecne standardy dla tego typu urządzeń. W projekcie będą uwzględnione wymiany starych wyeksploatowanych pomp, studni, rurociągu, urządzeń do oczyszczania oraz systemu sterującego pracą tych urządzeń.

- Po przebudowie będzie to w pełni zautomatyzowany proces - dodaje Marek Prusak.

W lutym 2020 otwarto oferty firm chcących zaprojektować, a potem zobligowanych do pomocy w przetargu i nadzorze autorskim nad tą inwestycją. W marcu trwa analiza sześciu złożonych ofert. A jest co analizować, bo rozbieżność cenowa biur projektowych jest bardzo duża. Najtańsza oferta to 206 tysięcy złotych, a najdroższa 660 tysięcy złotych. GDDKiA zamierzała przeznaczyć na inwestycję ponad 440 tysięcy złotych.

Firma, która wygra, w ciągu jedenastu miesięcy stworzy projekt nowej przepompowni. Potem, w ciągu kolejnych siedmiu miesięcy, będzie zobligowana pomóc w ewentualnych odpowiedziach na pytania wykonawców podczas przetargu na budowę przepompowni. W kolejnych sześciu latach ma obowiązek pełnienia nadzoru autorskiego nad inwestycją.

Kiedy więc możemy się spodziewać rozpoczęcia budowy nowej instalacji odprowadzania i przepompowywania deszczówki spływającej z najruchliwszej w województwie i kraju ekspresówki? Z danych przekazanych przez GDDKiA wynika, że budowa rozpocznie się za około dwa lata. Gdy już powstanie projekt i zostanie wyłoniony wykonawca tej inwestycji.

Największe natężenie w kraju

Trasa S86 to rekordzistka, jeśli chodzi o obciążenie ruchem w kraju. Średnio w czasie doby w 2015 r. przejeżdżało tamtędy ponad 112 tysięcy aut. Jak sytuacja wygląda w tym roku, dowiemy się po zakończeniu trwającego obecnie generalnego pomiaru ruchu. Bardzo prawdopodobne jest, że ruch jest tu dużo większy niż przed pięcioma laty.

Anna Dziedzic

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.