Katowice: nowe centrum przesiadkowe w rejonie ulic św. Jana, Wojewódzkiej i Dworcowej. Węzeł i nowy tunel
Katowice planują budowę centrum przesiadkowego w ścisłym centrum miasta. Będzie to węzeł „św. Jana” w rejonie skrzyżowania ulic św. Jana - Wojewódzkiej - Dworcowej.
W ramach inwestycji planowana jest budowa pod wiaduktem kolejowym peronu dla tramwajów i autobusów, ale też tunelu pod peronem czwartym katowickiego dworca PKP.
Przetarg na projekt węzła „św. Jana” został ogłoszony w styczniu 2019. Wiadomo, że w postępowaniu złożono jedną ofertę, nie wiadomo jednak, czy zostanie przyjęta, bo wciąż trwają prace komisji przetargowej.
Węzeł „św. Jana” ma powstać w rejonie wiaduktu kolejowego i skrzyżowania ulic św. Jana, Wojewódzkiej i Dworcowej. W ramach tej inwestycji planowana jest przebudowa wiaduktu kolejowego, w tym poszerzenie przekroju wiaduktu od strony zachodniej i zmiana przekroju poprzecznego wraz ze zmianą ilości i umiejscowieniem podpór.
Na tym oczywiście nie koniec. Pod wiaduktem powstać miałby przystanek autobusowo-tramwajowy wzdłuż istniejącego torowiska tramwajowego. Peron miałby długość ok. 44 metrów (to wystarczająco dla peronu tramwajowego i dwóch peronów autobusowych).
- Układ torowiska tramwajowego pozostaje zgodny ze stanem obecnym. W przęśle wschodnim (tym od strony kinoteatru Rialto) zaprojektowano jezdnię (o szerokości 3,5 m) oraz ścieżkę rowerową. W przęśle zachodnim zaprojektowano jezdnię o szerokości 4,5 m oraz chodnik o szerokości 5,7 m. Daną szerokość chodnika uzyskano poprzez odsunięcie przyczółka wiaduktu w stronę zachodnią - czytamy w koncepcji CP „św. Jana”, przygotowanej przez Pracownię Projektową Alignment.
Co to oznacza w praktyce? Po przebudowie wiaduktu i układu drogowego pod nim, ruch w kierunku ul. Kościuszki i Dworcowej odbywać się będzie po węższych niż obecnie jezdniach (zamiast dwóch pasów ruchu mamy po jednym), natomiast między jezdniami zmieści się peron autobusowo-tramwajowy.
Co ciekawe, budowa węzła na ulicy św. Jana zakłada również wybudowanie tunelu pod peronem czwartym, którego wylot zaplanowano przy zachodnim przyczółku wiaduktu kolejowego. Długość tego tunelu miałaby wynieść aż 69 metrów.
- Tunel ten jest łącznikiem pomiędzy istniejącym tunelem pod peronem 4 a ulicą św. Jana. Przy połączeniu z chodnikiem zaprojektowano skosy naprowadzające do tunelu - czytamy w koncepcji.
Pierwszy węzeł przesiadkowy w stolicy aglomeracji. W Katowicach trwa budowa trzech centrów przesiadkowych
- 140 tys. zł - tyle wedle szacunków ma kosztować przygotowanie projektu węzła „św. Jana”.
- 69 metrów długości i 5,85 m szerokości ma mieć tunel między tunelem pod peronem 4 a ulicą św. Jana.
- 3 centra przesiadkowe są w budowie w Katowicach (Sądowa, Zawodzie i Brynów), a w 2018 roku otwarto węzeł Ligota.