Ekstra
Magazyn
Ekstra Magazyn

Najlepsze teksty z całej Polski, w każdy piątek dla wszystkich prenumeratorów Cyfrowych. Poznaj Ekstra Magazyn

Kolej Metropolitalna: Dodatkowe pociągi, nowe tory i monorail. Oto szczegóły projektu

Czytaj dalej
Fot. Maciej Gapinski
Tomasz Szymczyk

Kolej Metropolitalna: Dodatkowe pociągi, nowe tory i monorail. Oto szczegóły projektu

Tomasz Szymczyk

Dzisiaj system transportu publicznego na Śląsku i w Zagłębiu pozostawia wiele do życzenia. Lekarstwem na jego poprawę, oprócz integracji różnych jego rodzajów, ma być Kolej Metropolitalna. Kiedy? Tego nie wiadomo.

Kolej Metropolitalna to przyszłość transportu w woj. śląskim

Koleje Śląskie przewiozły w ubiegłym roku prawie 17 mln pasażerów. Większość z nich poruszała się po terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, ale daleko tej liczbie do statystyk z lat 80., gdy między Dąbrową Górniczą a Gliwicami w szczycie jeździły co dziesięć minut, a nikły w porównaniu z dzisiejszymi czasami stopień motoryzacji wymuszał korzystanie z transportu publicznego. Dzisiaj to właśnie samochód jest główną formą naszych dojazdów do pracy. Ale miasta kiedyś się zakorkują, braknie też miejsc do parkowania. Powrót do pociągów tam, gdzie jest to możliwe, jest więc nieunikniony.

Powrót do kolei

Możliwość dojazdu do pracy, chociaż dopiero w perspektywie kilkunastu lat, ma dać właśnie Kolej Metropolitalna, której cztery warianty zaprezentowała w ostatni wtorek Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Całą koncepcję przygotowali specjaliści z Politechniki Śląskiej.

Kolejnym etapem powinna być dyskusja na temat tego materiału. W tym roku, po przeprowadzeniu konsultacji, chcemy zlecić studium wykonalności, które bardzo dokładnie oceni koszty dla wszystkich wariantów. Opracowana koncepcja będzie wstępem do dalszych prac - mówi Grzegorz Kwitek, członek zarządu GZM.

Władze metropolii chcą, aby to kolej stała się w przyszłości kręgosłupem komunikacji na Śląsku i w Zagłębiu. Tramwaje, autobusy i trolejbusy miałyby wtedy być jej uzupełnieniem.

- Chcemy przywrócić znaczenie transportu szynowego na naszym obszarze. Nie ma bowiem bardziej ekologicznego i - przy odpowiednio rozbudowanej infrastrukturze - szybszego środka transportu od pociągów. Stworzenie sprawnie działającej sieci Kolei Metropolitalnej to dla nas konieczność. Tak naprawdę myśląc o przyszłości, to Kolej Metropolitalna może być istotnym czynnikiem warunkującym rozwój naszych miast i gmin. Jej brak może go skutecznie spowolnić - podkreśla Kazimierz Karolczak, przewodniczący GZM.

  • Sprawdź, jakie warianty Kolei Metroppolitalnej są brane pod uwagę
  • Gdzie powstaną nowe dworce i stację?

 

Pozostało jeszcze 77% treści.

Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Prenumerata cyfrowa

    Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 2,46 zł dziennie.

    już od
    2,46
    /dzień
Tomasz Szymczyk

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.dziennikzachodni.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.