Jacek Drost

Komunikacja miejska w lato: Pasażerowie MZK w Bielsku Białej skarżą się, że upały dają się im we znaki, przez autobusy i wiaty

Niektórzy pasażerowie bielskiego MZK skarżą się na przeszklone wiaty przystankowe Fot. FOT. JAK Niektórzy pasażerowie bielskiego MZK skarżą się na przeszklone wiaty przystankowe
Jacek Drost

Podróżujący autobusami Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Bielsku-Białej skarżą się, że w upalne dni autobusy z klimatyzacją kursują na krótkich i mniej popularnych liniach, natomiast przezroczyste wiaty przystankowe niemiłosiernie się nagrzewają.

Problem jest o tyle dotkliwy, że interpelację w sprawie niedogodności związanych z podróżowaniem komunikacją miejską w czasie upałów złożył nawet na ostatniej sesji bielskiej Rady Miejskiej Tomasz Wawak, radny z klubu Niezależni.BB.

– Przykładowo 26 czerwca na linii nr „6” (25 przystanków) kursował autobus bez klimatyzacji, co spotkało się z bardzo negatywnym odbiorem jego pasażerów, w tym dzieci i osób starszych. Jednocześnie autobusem linii nr „26” (5 przystanków) można było wygodnie jechać w komfortowych, klimatyzowanych warunkach – przytoczył radny Wawak. Podkreślił, że – według relacji pasażera – oba autobusy były krótkie, więc to, że nie zostały zamienione nie można wytłumaczyć potrzebą zapewnienia dłuższego autobusu dla bardziej obleganej linii nr „6”.

Wiceprezydent Bielska-Białej Przemysław Kamiński, nadzorujący MZK, wyjaśnił, że „autobusy z klimatyzacją rozdzielane i wysyłane są proporcjonalnie na linie komunikacyjne obsługiwane przez MZK”. Dodał, że 26 czerwca 2019 na linii nr „6” kursowało 7 autobusów, z czego 5 wyposażonych było w klimatyzację.

– Z uwagi na trwającą inwestycję drogową na ul. Krakowskiej i zmianę organizacji ruchu autobusy linii nr „26” kursujące w kierunku centrum miasta przejeżdżają trasą objazdową poprowadzoną ulicami Tadeusza Romanowicza i Kazimierza Wielkiego. Występujące tam duże różnice nachylenia terenu uniemożliwiają skierowanie w ten rejon standardowych autobusów np. marki mercedes. Z tego powodu na tę linię planowane są głównie autobusy solaris urbino 12, w tym również IV generacji, gdyż pojazdy te wyposażone są w funkcję podnoszenia całej podłogi, która w tych warunkach umożliwia przejazd autobusu bez ryzyka uszkodzenia elementów karoserii – wyjaśnił wiceprezydent Kamiński.

Radny Wawak zwrócił także uwagę, że pasażerowie skarżą się, iż część wiat przystankowych wykonana jest z przezroczystego materiału, który w upalne dni nagrzewa je.

– Czy podczas upałów taki materiał dodatkowo nie skupia światłą słonecznego, podnosząc temperaturę na przystanku? Czy konstrukcja przystanku nie powinna zawierać otworów, umożliwiających lepszy przepływ powietrza. Zamknięty z trzech stron przystanek podczas upałów bardzo szybko się nagrzewa.W efekcie bardzo wiele osób często opuszcza przystanek, oczekując na autobus na zewnątrz – podkreślił w swojej interpelacji radny Wawak.

Wiceprezydent Kamiński wyjaśnił, że podczas budowy około 20 wiat przystankowych z przezroczystego materiału kierowano się dwiema rzeczami – estetyką i funkcjonalnością.

– Wiaty przystankowe znajdują się w ścisłym centrum miasta, a ich wygląd ma kapitalne znaczenie dla całej spójnej koncepcji architektoniczno-urbanistycznej historycznego centrum Bielska-Białej – podkreślił wiceprezydent Kamiński. Dodał, że takie rozwiązania zostały zaakceptowane przez miejskiego plastyka i prezydenta miasta. Zwrócił także uwagę, że wiata przestankowa powinna chronić podróżnych przed niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi przez cały rok, a nie tylko w wybranej porze roku, czyli latem, stąd zastosowanie rozwiązań kompromisowych. Podkreślił, że dni w których temperatura sięga ponad 30 stopni Celsjusza, jest zaledwie 13, zaś dach wykonany jest z materiału, który nie skupia promieni słonecznych i dodatkowo zawiera filtr UV.

Jacek Drost

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.