Linia kolejowa Żywiec - Sucha Beskidzka. Szansa na rewitalizację. Pociągi znów pojad

Czytaj dalej
Fot. Stowarzyszenie Kolej Beskidzka/Facebook
Jacek Drost

Linia kolejowa Żywiec - Sucha Beskidzka. Szansa na rewitalizację. Pociągi znów pojad

Jacek Drost

Pierwszy krok do rewitalizacji linii kolejowej nr 97 na odcinku Żywiec – Sucha Beskidzka został już zrobiony. Właśnie zakończyło się opracowywanie studium wykonalności dla tej inwestycji.

Opracowanie powstało na podstawie zawartego w 2016 r. porozumienia między PKP PLK, Stowarzyszeniem „Kolej Beskidzka” oraz siedmioma samorządami , przez które przebiega linia (powiaty żywiecki i suski, miasta Żywiec i Sucha Beskidzka oraz gminy Jeleśnia, Świnna i Stryszawa). Samorządy dały po 30 tys. zł na opracowanie studium, pozostałe koszty poniosły PKP PLK. Stowarzyszenie było koordynatorem prac.

– Studium wykonalności jest szczegółowym opracowaniem założeń przyszłej inwestycji. W ramach opracowania dokonano szczegółowej analizy istniejącego stanu technicznego linii, badania struktury populacji wokół linii, analizy modelu ruchu. W ramach studium prowadzone było również postępowanie związane z wydaniem przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach decyzji środowiskowej dotyczącej wpływu przyszłej inwestycji na środowisko – poinformował Hubert Maślanka z „Kolei Beskidzkiej”.

Będzie szybciej

Podczas prac przeanalizowano pięć wariantów do realizacji. Wybrano optymalny, zakładający podniesienie prędkości z 60 km na godz. do 110 km na godz. na prostych odcinkach, co sprawi, że czas przejazdu na szlaku Żywiec – Sucha Beskidzka (Kraków/Zakopane) skróci się mniej więcej o połowę w stosunku do stanu obecnego, wybudowanie nowego przystanku Żywiec - Miasto oraz odbudowy mijanki na najwyżej położonej na linii stacji Hucisko.

W ramach wykonania studium wykonalności wykonawca prac opracował kompletny program funkcjonalno-użytkowy, czyli ostateczne wytyczne, jakie przyszły wykonawca inwestycji będzie musiał uwzględnić przy projektowaniu robót.

Opracowanie programu oznacza, że dokumentacja jest gotowa, by na jej podstawie ogłosić przetarg na część realizacyjną inwestycji w formule „zaprojektuj-wybuduj”.

Śląsk poprze pomysł?

„Kolej Beskidzka” zwróciła się Ministerstwa Infrastruktury z wnioskiem o ujęcie inwestycji w najbliższych planach realizacyjnych. Z informacji, jakie stowarzyszenie otrzymało z resortu wynika, że inwestycja mogłaby być zrealizowana ze środków regionalnych programów operacyjnych województw: małopolskiego i śląskiego, z których jednak tylko to pierwsze wyraziło taką gotowość w przesłanym do ministra wykazie. Stowarzyszenie wystosowało więc do zarządów obu województw petycję w sprawie ujęcia inwestycji we własnych programach. Petycje są aktualnie rozpatrywane przez władze regionów.

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:



Uczniowie piszą, a nauczyciele płaczą HITY SZKOLNYCH KLASÓWEK



Miss Studniówki 2019 ŚLĄSKIE Zobaczcie najładniejsze maturzystki



Studniówkowa Para 2019. Zobaczcie zdjęcia najpiękniejszych par



Skandaliczna impreza z modelkami w klubie w Katowicach ZOBACZ ZDJĘCIA




TOP 15 miejsc w woj. śląskim, z których możemy być dumni ZOBACZCIE ZDJĘCIA



Najdziwniejsze polskie nazwiska ZOBACZ LISTE Padniesz ze śmiechu



Dziecko wpadło pod trolejbus. Uratowali je ZOBACZCIE ZDJĘCIA



Kalendarz sportowy: Piękne ciała nagich sportowców ZDJĘCIA



Taki sprzęt sprzedaje wojsko: samochody, autobusy. Ceny od 50 zł ZOBACZCIE



Czy Katowice nadają się do mieszkania? Panel dyskusyjny DZ

Gala Plebiscytu Sportowiec Roku woj. śląskiego

Jacek Drost

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.dziennikzachodni.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2020 Polska Press Sp. z o.o.