Linia kolejowa Żywiec - Sucha Beskidzka. Szansa na rewitalizację. Pociągi znów pojad

Czytaj dalej
Fot. Stowarzyszenie Kolej Beskidzka/Facebook
Jacek Drost

Linia kolejowa Żywiec - Sucha Beskidzka. Szansa na rewitalizację. Pociągi znów pojad

Jacek Drost

Pierwszy krok do rewitalizacji linii kolejowej nr 97 na odcinku Żywiec – Sucha Beskidzka został już zrobiony. Właśnie zakończyło się opracowywanie studium wykonalności dla tej inwestycji.

Opracowanie powstało na podstawie zawartego w 2016 r. porozumienia między PKP PLK, Stowarzyszeniem „Kolej Beskidzka” oraz siedmioma samorządami , przez które przebiega linia (powiaty żywiecki i suski, miasta Żywiec i Sucha Beskidzka oraz gminy Jeleśnia, Świnna i Stryszawa). Samorządy dały po 30 tys. zł na opracowanie studium, pozostałe koszty poniosły PKP PLK. Stowarzyszenie było koordynatorem prac.

– Studium wykonalności jest szczegółowym opracowaniem założeń przyszłej inwestycji. W ramach opracowania dokonano szczegółowej analizy istniejącego stanu technicznego linii, badania struktury populacji wokół linii, analizy modelu ruchu. W ramach studium prowadzone było również postępowanie związane z wydaniem przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach decyzji środowiskowej dotyczącej wpływu przyszłej inwestycji na środowisko – poinformował Hubert Maślanka z „Kolei Beskidzkiej”.

Będzie szybciej

Podczas prac przeanalizowano pięć wariantów do realizacji. Wybrano optymalny, zakładający podniesienie prędkości z 60 km na godz. do 110 km na godz. na prostych odcinkach, co sprawi, że czas przejazdu na szlaku Żywiec – Sucha Beskidzka (Kraków/Zakopane) skróci się mniej więcej o połowę w stosunku do stanu obecnego, wybudowanie nowego przystanku Żywiec - Miasto oraz odbudowy mijanki na najwyżej położonej na linii stacji Hucisko.

W ramach wykonania studium wykonalności wykonawca prac opracował kompletny program funkcjonalno-użytkowy, czyli ostateczne wytyczne, jakie przyszły wykonawca inwestycji będzie musiał uwzględnić przy projektowaniu robót.

Opracowanie programu oznacza, że dokumentacja jest gotowa, by na jej podstawie ogłosić przetarg na część realizacyjną inwestycji w formule „zaprojektuj-wybuduj”.

Śląsk poprze pomysł?

„Kolej Beskidzka” zwróciła się Ministerstwa Infrastruktury z wnioskiem o ujęcie inwestycji w najbliższych planach realizacyjnych. Z informacji, jakie stowarzyszenie otrzymało z resortu wynika, że inwestycja mogłaby być zrealizowana ze środków regionalnych programów operacyjnych województw: małopolskiego i śląskiego, z których jednak tylko to pierwsze wyraziło taką gotowość w przesłanym do ministra wykazie. Stowarzyszenie wystosowało więc do zarządów obu województw petycję w sprawie ujęcia inwestycji we własnych programach. Petycje są aktualnie rozpatrywane przez władze regionów.

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:



Uczniowie piszą, a nauczyciele płaczą HITY SZKOLNYCH KLASÓWEK



Miss Studniówki 2019 ŚLĄSKIE Zobaczcie najładniejsze maturzystki



Studniówkowa Para 2019. Zobaczcie zdjęcia najpiękniejszych par



Skandaliczna impreza z modelkami w klubie w Katowicach ZOBACZ ZDJĘCIA




TOP 15 miejsc w woj. śląskim, z których możemy być dumni ZOBACZCIE ZDJĘCIA



Najdziwniejsze polskie nazwiska ZOBACZ LISTE Padniesz ze śmiechu



Dziecko wpadło pod trolejbus. Uratowali je ZOBACZCIE ZDJĘCIA



Kalendarz sportowy: Piękne ciała nagich sportowców ZDJĘCIA



Taki sprzęt sprzedaje wojsko: samochody, autobusy. Ceny od 50 zł ZOBACZCIE



Czy Katowice nadają się do mieszkania? Panel dyskusyjny DZ

Gala Plebiscytu Sportowiec Roku woj. śląskiego

Jacek Drost

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.