Lotnisko w Gliwicach jesienią przyjmie awionetki i małe cargo

Czytaj dalej
Fot. Arkadiusz Gola
Marlena Polok-Kin

Lotnisko w Gliwicach jesienią przyjmie awionetki i małe cargo

Marlena Polok-Kin

Lotnisko w Gliwicach może jeszcze w tym roku obsługiwać loty biznesowe czy tzw. mały ruch cargo. To możliwe, bo prace mają się zakończyć pod koniec października. Tu także będą się kształcić studenci Politechniki Śląskiej.

Lotnisko w Gliwicach otwiera nową kartę. Bliska finału jest modernizacja, która ma zmienić jego charakter - ze sportowego, choć jest tu także baza dla śmigłowca Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, na tzw. general aviaton, z obsługą lotów biznesowych. Dodajmy, że oficjalnie rozpoczął w piątek działalność w tym miejscu Akademicki Ośrodek Szkolenia Lotniczego Politechniki Śląskiej (ATO), który będzie prowadził praktyczne szkolenie lotnicze studentów - lotników i mechaników lotniczych.

Koniec prac jesienią

Prace na lotnisku na gliwickim Trynku, należącym do miejskiej spółki - Górnośląskiej Agencji Przedsiębiorczości i Rozwoju (GAPR) i Aeroklubu Gliwickiego, ruszyły jesienią ubiegłego roku. Na części płyty lotniska, należącej do GAPR, prowadzi je Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów w Gliwicach, które jest wyłonionym w przetargu wykonawcą. Inwestycję, której koszt to ok. 27,9 mln zł, sfinansuje miasto Gliwice.

Utwardzony pas startowy o długości 920 m jest już na ukończeniu. W przyszłości będzie go można go wydłużyć do 1,3 km. Powstają droga kołowania, płyta postojowa i drogi dojazdowe .

Jak informuje Sylwia Rudek-Matuszczak, dyrektor GAPR, ruszają roboty związane m.in. z zabudową oświetlenia wzdłuż drogi kołowania i w drodze startowej, montażem osadników i separatorów, wykonaniem konstrukcji ścieżki rowerowej, asfaltowaniem warstwy ścieralnej drogi kołowania i warstwy wiążącej drogi startowej, betonowaniem płyty postojowej samolotów, a także kontynuacją robót odwadniających.

Praktyczne loty studentów

Na lotnisku rozpoczął w piątek oficjalnie praktyczne szkolenie studentów Akademicki Ośrodek Szkolenia Lotniczego Politechniki Śląskiej (ATO). Działa w ramach Centrum Kształcenia Kadr Lotnictwa Cywilnego Europy Środkowo-Wschodniej pod auspicjami Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA i Urzędu Lotnictwa Cywilnego. ATO POLSL ma certyfikat prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego potwierdzający, że ośrodek spełnia wymagania międzynarodowych i krajowych przepisów lotniczych w sprawie certyfikacji działalności w lotnictwie cywilnym i może prowadzić szkolenia lotnicze w zakresie licencji ATPL(A) - szkolenie zintegrowane.

Rektor Politechniki Śląskiej, prof. Arkadiusz Mężyk, chwali decyzję władz Gliwic o modernizacji lotniska podkreślając, że wpłynie zarówno na rozwój firm w KSSE, ale także uczelnianego ośrodka lotniczego.

- Politechnika Śląska zakupiła dwie działki na lotnisku, mamy kupione hangary, czekają tylko na zmontowanie. W jednym z nich będziemy przechowywali samoloty, które będą wykorzystywane do szkolenia pilotów, a w drugim - samolot i śmigłowiec, które będą wykorzystywane wyłącznie do szkolenia mechaników lotniczych - wyjaśnia prof. Mężyk.

Studenci Politechniki Śląskiej mogą się kształcić na specjalnościach nawigacja powietrzna - pilotaż i mechanik lotniczy naWydz. Transportu - studia I i II stopnia, a także na studiach II st. w jęz. angielskim na specjalnościach aircraft propulsion systems - na Wydz. Inżynierii Środowiska i Energetyki oraz aircraft design - Wydział Mechaniczny Technologiczny, gdzie zdobywają wiedzę z zakresu budowy i projektowania statków powietrznych.

Wysokie loty z Gliwic mają ponad 100 lat

Lotnisko w Gliwicach, powstałe w 1916 r. było na owe czasy nowoczesnym lokalnym portem lotniczym

Ówczesne władze miasta doskonale zdając sobie sprawę z atrakcyjnego położenia Gliwic zbudowały je własnym sumptem w 1916 r. Wybudowano dworzec lotniczy, hangar o rozpiętości wrót 35 m, zaplecze oraz infrastrukturę ze stacją meteorologiczną włącznie.

Od 1925 r. ruszyły stąd loty pasażerskie: m. in. do Berlina via Wrocław, do Wiednia, Szczecina, a nawet do Konstantynopola. Po wojnie, już na przełomie roku 1946/47 Koło Lotnicze Politechniki Śląskiej zorganizowało pierwszy teoretyczny kurs szybowcowy. W ciągu kilku lat wyszkoliła się spora grupa gliwickich pilotów szybowcowych, samolotowych i skoczków spadochronowych.

W 1955 powstała w Gliwicach filia Aeroklubu Śląskiego. Od 1956 r. Aeroklub Gliwicki jest jednostką samodzielną.

Marlena Polok-Kin

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.dziennikzachodni.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.