Ekstra
Magazyn
Ekstra Magazyn

Najlepsze teksty z całej Polski, w każdy piątek dla wszystkich prenumeratorów Cyfrowych. Poznaj Ekstra Magazyn

Agnieszka Domka-Rybka

Bierz, bo rozdrapią, czyli dlaczego na zakupach tracimy głowę i pieniądze

- U nas nie ma prawdziwych wyprzedaży. Widać je dopiero, gdy się przekroczy granicę lub poleci za ocean - twierdzi Hanna Waligórska. Fot. nadesłane - U nas nie ma prawdziwych wyprzedaży. Widać je dopiero, gdy się przekroczy granicę lub poleci za ocean - twierdzi Hanna Waligórska.
Agnieszka Domka-Rybka

Sprzedawcy wykorzystują klientów, bo nie przywiązują się do nich. Nie dbają o reputację. Liczy się tu i teraz. Widzą kogoś raz w życiu i nie ma znaczenia czy go „nabiją w butelkę”, czy nie. Za karę klienci są im niewierni - mówi Hanna Waligórska, ekonomistka i psycholog, wykładowca Wyższej Szkoły Bankowej w Bydgoszczy.

Ostatniego Nobla z ekonomii dostał Amerykanin, Richard Thaler, za osiągnięcia w wypełnieniu luki między ekonomią a psychologią. To próba zrozumienia człowieka, który podejmuje decyzje, m.in. zakupowe. Pierwszy raz w historii przyznano Nobla z ekonomii behawioralnej. Pani też bada procesy, które zachodzą w mózgu podczas zakupów?
Zajmuję się ekonomią i psychologią, a ściślej ekonomią behawioralną oraz neuroekonomią. Dla przykładu: dużo na temat aktywności mózgu w trakcie zakupów pokazuje badanie EEG. Zakłada się elektrody i analizuje reakcję na to, co oglądamy. Produkt może się nam spodobać, bądź nie. W sposób nieświadomy wypuszczamy komunikaty, że albo jesteśmy zainteresowani, albo zupełnie obojętni. Niestety, nie jestem w stanie zabrać ze sobą EEG do sklepu. Gdy zaś posadzę kogoś przed monitorem i puszczę mu film o produktach, możliwa jest obserwacja, jak reaguje mózg. Wiele osób kupuje dziś przez internet.

Bada pani irracjonalne zachowania, bo przecież bywa, że towarzyszą nam na zakupach.
Badam procesy nieświadome, ale czy irracjonalne? Ja bym tego tak nie określiła. Mam koleżankę, która kupuje pod wpływem emocji, bo coś jest akurat w promocji i za chwilę może tego nie być. W domu zastanawia się i często zwraca towar do sklepu. Poluje na przedmioty - to jest pociągające - a w momencie, gdy je zdobywa, zabawa się kończy. To nie do końca świadoma gra. Ona stanowi dla mnie obiekt do badań.

O trikach sprzedawców, na które łatwo dajemy się nabrać przeczytasz w dalszej części artykułu.

Pozostało jeszcze 80% treści.

Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Prenumerata cyfrowa

    Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 2,46 zł dziennie.

    już od
    2,46
    /dzień
Aktywujesz kod bez rejestracji

Odblokowujesz dostęp jednorazowo, tylko na tej przeglądarce. Jeżeli chcesz w przyszłości wrócić do tego artykułu, skorzystaj z opcji aktywacji kodu z rejestracją - zarejestruj się.

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i czytaj bez rejestracji" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

odzyskaj hasło

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i zaloguj się" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

Aby móc przetwarzać Twoje dane osobowe w postaci adresu e-mail dla celów przedstawiania informacji handlowych na temat naszych towarów lub usług za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, prosimy Cię o wyrażenie poniżej wskazanych zgód.

Pamiętaj, w każdej chwili możesz cofnąć zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Cofnięcie zgody nie wpłynie jednak na zgodność z prawem przetwarzania przez nas Twoich danych osobowych przed wycofaniem zgody. Szczegóły dotyczące wycofania zgody znajdziesz w swoim profilu.

Administratorem Twoich danych osobowych jest spółka Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Domaniewska 45, 02-672 Warszawa. Szczegółowe zasady przetwarzania danych osobowych przez Polska Press oraz uprawnienia użytkowników Serwisu Polskatimes z tym związane zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez nas w szczególności w celu wykonania umowy (usługa świadczona drogą elektroniczną), w celach marketingowych w zakresie udzielonych zgód, jak też w innych celach marketingowych na podstawie naszego uzasadnionego interesu. Podanie przez Ciebie danych osobowych jest dobrowolne. Przysługuje Ci prawo do żądania od nas dostępu do swoich danych osobowych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych a także prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania przez nas Twoich danych osobowych. Więcej na temat Twoich uprawnień oraz celów przetwarzania danych przeczytasz w naszej Polityce Prywatności.

* Jeżeli klikniesz „Zaznacz wszystkie poniższe zgody” automatycznie zaznaczasz wszystkie zgody. Możesz też zaznaczyć lub odznaczyć każdą ze zgód z osobna.

** Zgoda wymagana.

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i zarejestruj się" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

Agnieszka Domka-Rybka

Gdybym nie była tu, gdzie jestem, może prowadziłabym jakąś dużą firmę. Bo w tematyce biznesowej czuję się jak "ryba w wodzie" (i nie ma to żadnego związku z drugim członem mojego nazwiska). Większość moich artykułów dotyczy gospodarki. Choć nieraz, by się "zresetować", sięgam także po tematy społeczne. Od kilku lat prowadzę portal strefabiznesu.pomorska.pl, który jest mi bardzo bliski. Zżyłam się z nim i podglądam go nawet na urlopie - z tęsknoty.

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.dziennikzachodni.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2018 Polska Press Sp. z o.o.