Jak widać, przedstawiciele Miasta nadal wprowadzają mieszkańców w błąd, powtarzając półprawdy o niemożności naruszenia kontraktu i strasząc koniecznością zwrotu funduszy unijnych. A należałoby przed publicznym udzieleniem informacji odrobić lekcje i wiedzieć o czym się mówi. My, mieszkańcy dotknięci problemem tego potwornego dudnienia tramwajów na estakadzie, udowodniliśmy, że wielokrotnie powtarzane przez przedstawicieli Miasta informacje nt. naruszenia trwałości kontraktu i narażenia Miasta na zwrot funduszy są zwykłymi ogólnikami i półprawdami. Mówiąc bez ogródek są to informacje nieprawdziwe i nierzetelne, którymi od 2 lat próbuje się nas zbyć, przy okazji pozostałych mieszkańców nastawiając do nas negatywnie.
Jaki cel mają takie działania urzędników? Z czego wynikają? Z braku dobrej woli czy też niechęci do przyznanie się do błędu na etapie budowania trasy? A może ze zwykłego braku kompetencji urzędników miejskich ? Prawdopodobnie z jednego i drugiego. A oto, co mówią na ten temat przepisy prawa (może urzędnicy się czegoś nauczą ;) )
"Zgodnie z dyspozycją przepisu art. 71 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego Rady (UE) Nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006,
naruszenie zasady trwałości następuje w sytuacji, gdy w okresie jej trwania wystąpi co najmniej jedna z następujących okoliczności:
1. zaprzestanie działalności produkcyjnej lub przeniesienie jej poza obszar objęty programem;
2. zmiana własności elementu infrastruktury, która daje przedsiębiorstwu lub podmiotowi publicznemu nienależne korzyści;
3. istotna zmiana wpływająca na charakter operacji, jej cele lub warunki wdrażania, która mogłaby doprowadzić do naruszenia jej pierwotnych celów.
Naruszeniem zasady trwałości jest również (w przypadku inwestycji w infrastrukturę lub inwestycji produkcyjnych) przeniesienie, w okresie 10 lat od daty płatności, końcowej działalności produkcyjnej poza obszar UE. Zasada ta nie ma zastosowania do mikro, małych i średnich przedsiębiorstw."
Analizując powyższe przepisy w kontekście zamontowania ekranów na estakadzie, należy dojść do wniosku, że żadna z ww. przesłanek nie będzie miała miejsca, bowiem Miasto Bydgoszcz nadal będzie właścicielem obiektu a jego charakter nie ulegnie zmianie, gdyż pozostanie on obiektem infrastruktury. Nie ulegnie też zmianie zakres jego użytkowania.
Przedstawione przez nas stanowisko potwierdziło wspomniane w artykule Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Informacja nt. tzw. trwałości kontraktu (co to jest, kiedy jest naruszenie, co to jest istotne naruszenie trwałości) jest zamieszczone na oficjalnej stronie Ministerstwa Infrastruktury, a więc jest ogólnodostępna. Szkoda, a właściwie aż strach, że takiej podstawowej wiedzy na ten temat nie mają osoby odpowiedzialne w naszym mieście za realizację projektów współfinansowanych ze środków UE.
Jak widać nie nastąpi żadne "naruszenie trwałości kontraktu" i nie będziemy musieli oddawać żadnych pieniędzy !!!
Bardzo dziękujemy Panu Redaktorowi za podjecie tematu :)) :) :)). Zapraszamy do nas na osobiste "oględziny" :)