Anna Zielonka-Hałczyńska

Na jaworznickim rynku odbyły się testy elektrycznych jednośladów

Na jaworznickim rynku odbyły się testy elektrycznych jednośladów Fot. ziela
Anna Zielonka-Hałczyńska

Mieszkańcy Jaworzna testowali rowery miejskie, w tym elektryczne. Na jaworznickim rynku pojawiły się jednoślady firm Sycube, Nextbike oraz BikeU. Która z nich będzie obsługiwać zapowiadany przez urzędników system roweru miejskiego Javelo? W Jaworznie na początek będzie 200 rowerów miejskich, w tym 120 elektrycznych.

Wszystko zależy od przetargu, który odbędzie się we wrześniu. Ale duży wpływ na decyzję jaworznickiego magistratu ma też głos samych jaworznian, którzy w 88 proc. zadeklarowali, że będą korzystać z systemu rowerów miejskich. A ci, podczas weekendowych testów jednośladów, wskazali firmę BikeU. Z jej rowerów było zadowolonych 44 proc. osób. Drugie miejsce zajęło przedsiębiorstwo Sycube, które zdobyło 34 proc. poparcia. Rowery Nextbike podobały się tylko 22 proc. respondentów.

- Wybierając jednoślady do miejskiego systemu Javelo na pewno weźmiemy pod uwagę opinię jaworznian, aby przyszli użytkownicy rowerów miejskich byli z nich zadowoleni - podkreśla Tomasz Tosza, wicedyrektor Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów w Jaworznie.- W tym celu zorganizowaliśmy te testy -dodaje.

Jaworznicki system Javelo ma być pierwszym w Polsce, w którym będą przeważać rowery elektryczne, choć jednoślady na prąd funkcjonują już w Warszawie w ramach rowerów miejskich. To pojazdy ze wspomaganiem. Energia uruchamia się w trakcie pedałowania. Akumulator można ładować w domu. Taki rower można wykorzystywać tradycyjnie albo rozwijać większe prędkości. Niestety tego typu pojazdy są dużo cięższe od zwykłych jednośladów.

- Trochę boję się jeździć na takim rowerze. Wolę te tradycyjne - zaznacza jaworznianka Helena Piwko, którą spotkaliśmy na rynku. Ale pomysł na system rowerów miejskich w Jaworznie bardzo jej się podoba. - Samo wypożyczenie jednośladu jest bardzo proste. Na ekranie terminala wszystko wyraźnie widać - dodaje.

Choć ma swój rower, to na pewno będzie korzystać również z miejskich jednośladów, przede wszystkim tych nieelektrycznych. - Jeśli na przykład pojadę gdzieś autobusem, ale na miejscu stwierdzę, że mam ochotę na przejażdżkę rowerem, to po prostu go sobie wypożyczę - zaznacza .

Grzegorz Oleksiak z grupy Team Jaworzno wskazał nam z kolei, które jednoślady najbardziej przypadły mu do gustu.

- Moim zdaniem, najlepszy jest rower firmy BikeU -wskazuje rowerzysta. - Jest wygodny i szybki. Inne testowane przeze mnie pojazdy miały wady hamulcowe. Choć firma Nextbike jest największym producentem tego typu jednośladów, według mnie jej rowery nie są dobrej jakości -dodaje.

Niewykluczone także, że w jaworznickim systemie znajdą się jednoślady różnych firm. Na pewno na początek pojawi się 200 rowerów miejskich i 20 stacji wypożyczania. Nie wszystkie jednoślady będą na prąd. - Elektrycznych będzie 120. Pozostałe 80 będzie klasycznymi pojazdami z możliwością przekonwertowania na rowery elektryczne - informuje Tomasz Tosza.

Jaworznicki system rowerów miejskich będzie elementem większego projektu rowerowego, na który składa się też budowa dróg dla rowerów i pierwszej w Polsce rowerostrady.

Rowery miejskie (nieelektryczne) funkcjonują już z powodzeniem w innych miastach naszego regionu. Wypożyczalnie mają Katowice, Gliwice i Pszczyna. W przyszłym roku pojawią się też w Sosnowcu (ma być 130 rowerów w dziewięciu wypożyczalniach, m.in. niedaleko Ślimaka, ronda Ludwik, Egzotarium czy Górki Środulskiej). Od 2008 roku system miejskich jednośladów działa też w Krakowie. Nazywa się Wavelo i opiera się na opłatach abonamentowych (są karnety dobowe, miesięczne lub roczne). Właśnie o takiej formie opłat za użytkowanie jednośladów w Jaworznie myślą tutejsi urzędnicy.

Anna Zielonka-Hałczyńska

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.