Ekstra
Magazyn
Ekstra Magazyn

Najlepsze teksty z całej Polski, w każdy piątek dla wszystkich prenumeratorów Cyfrowych. Poznaj Ekstra Magazyn

Nawet jeśli kobiety są świetne, to nie wierzą w siebie

Czytaj dalej
Fot. Fot. archiwum prywatne
Edyta Hanszke

Nawet jeśli kobiety są świetne, to nie wierzą w siebie

Edyta Hanszke

Rozmowa z Dorotą Stasikowską-Woźniak, pisarką, trenerką, kreatorką akcji społecznych, ekspertką ds. kreowania wizerunku, autoprezentacji i wystąpień publicznych, mieszkanką Opolszczyzny.

W październiku minęło dziesięć lat działalności Dress for Success Poland. Był huczny jubileusz. Jaka - w czasie malejącego bezrobocia - jest obecnie rola stowarzyszenia?
Zasadą naszej działalności było, że jeśli przyjmowałyśmy pod nasze skrzydła kobietę, to najpierw musiała ona uzasadnić, dlaczego potrzebuje naszej pomocy, a następnie, przed rozpoczęciem warsztatów, podpisywała zobowiązanie, że podejmie po nich pracę. Dziś kandydatek, które chciałyby dostać sukienkę, szkolić się ze znanymi kobietami, jest wiele, ale chętnych do podjęcia pracy - brak. Od dwóch lat obserwujemy wyhamowanie naszej działalności. Stąd zapadła decyzja o rozwiązaniu stowarzyszenia.

Jak to się stało, że amerykański format organizacji wspierającej kobiety został zaszczepiony w Polsce?
Na Śląsku trwała wówczas restrukturyzacja górnictwa, a ja byłam pełnomocniczką wojewody ds. równego statusu kobiet i mężczyzn. Pracowałam też dla Banku Światowego. Zaproponowano mi opracowanie programu, którego celem miało być wyłonienie w środowiskach defaworyzowanych kobiet liderek. Było wiadomo, że będą zwolnienia w kopalniach, a kobiety są silniejsze, co potwierdzają psychologowie. Trzeba było, żeby wzięły stery w swoje ręce, np. zakładały organizacje pozarządowe, umiały sobie radzić w rodzinach z mężem, który nagle stracił pracę, a był jedynym żywicielem, tworzyły własne firmy. Napisałam projekt, który prezentowałam także poza Polską. Po tym, jak go przedstawiłam w Waszyngtonie, mój mentor z Banku Światowego podpowiedział, że dobrze byłoby założyć Dress for Success w Polsce. Poszłam do dziewczyn z Dress... w Nowym Jorku i oniemiałam: szafy pełne ciuchów i bielizny, szuflady pełne kosmetyków. Dziś niemal każda stacja telewizyjna pokazuje metamorfozy „z Kopciuszka w boginię”. Wtedy była to nowość. Co więcej, celem Dress... jest nie tylko zmiana wyglądu, ale przede wszystkim wnętrza. Szkolenie z trenerkami trwa od dwóch tygodni do miesiąca. Wiadomo, że nie da się w tym czasie nadrobić braków w wykształceniu czy przygotowaniu zawodowym, ale naszym celem jest udzielenie takiego wsparcia, żeby beneficjentka, uwierzyła w siebie. I to się udawało przez te dziesięć lat. W tym czasie z naszych prowadzonych wolontariacko warsztatów (m.in. z wystąpień publicznych czy zarządzania budżetem rodzinnym) skorzystało 1200-1500 beneficjentek. Nowych kandydatek nie ma.

Pozostało jeszcze 68% treści.

Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Prenumerata cyfrowa

    Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 2,46 zł dziennie.

    już od
    2,46
    /dzień
Aktywujesz kod bez rejestracji

Odblokowujesz dostęp jednorazowo, tylko na tej przeglądarce. Jeżeli chcesz w przyszłości wrócić do tego artykułu, skorzystaj z opcji aktywacji kodu z rejestracją - zarejestruj się.

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i czytaj bez rejestracji" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

odzyskaj hasło

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i zaloguj się" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

Aby móc przetwarzać Twoje dane osobowe w postaci adresu e-mail dla celów przedstawiania informacji handlowych na temat naszych towarów lub usług za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, prosimy Cię o wyrażenie poniżej wskazanych zgód.

Pamiętaj, w każdej chwili możesz cofnąć zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Cofnięcie zgody nie wpłynie jednak na zgodność z prawem przetwarzania przez nas Twoich danych osobowych przed wycofaniem zgody. Szczegóły dotyczące zgody, w tym jej wycofania, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności oraz w swoim profilu.

Administratorem Twoich danych osobowych jest spółka Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Domaniewska 45, 02-672 Warszawa. Szczegółowe zasady przetwarzania danych osobowych przez Polska Press oraz uprawnienia użytkowników Serwisu Polskatimes z tym związane zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez nas w szczególności w celu wykonania umowy (usługa świadczona drogą elektroniczną), w celach marketingowych w zakresie udzielonych zgód, jak też w innych celach marketingowych na podstawie naszego uzasadnionego interesu. Podanie przez Ciebie danych osobowych jest dobrowolne. Przysługuje Ci prawo do żądania od nas dostępu do swoich danych osobowych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych a także prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania przez nas Twoich danych osobowych. Więcej na temat Twoich uprawnień oraz celów przetwarzania danych przeczytasz w naszej Polityce Prywatności.

* Jeżeli klikniesz „Zaznacz wszystkie poniższe zgody” automatycznie zaznaczasz wszystkie zgody. Możesz też zaznaczyć lub odznaczyć każdą ze zgód z osobna.

** Zgoda wymagana.

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i zarejestruj się" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

Edyta Hanszke

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.dziennikzachodni.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.