Nowoczesny sprzęt na budowie trasy kolejowej Częstochowa-Zawiercie

Czytaj dalej
Fot. janusz strzelczyk
janusz strzelczyk

Nowoczesny sprzęt na budowie trasy kolejowej Częstochowa-Zawiercie

janusz strzelczyk

Trwają prace modernizacyjne linii kolejowej Częstochowa-Zawiercie. Zakończenie w roku 2020. Na razie na plac budowy wjechał nowoczesny sprzęt.

Do robót wprowadzono najnowocześniejszy sprzęt. Mogliśmy zobaczyć z bliska jak pracuje.Ten sprzęt to maszyna nazywana od symbolu PUN (czyli pociąg do potokowej wymiany nawierzchni kolejowej).

Widzieliśmy tęż maszynę w akcji na torach w Myszkowie Nowej Wsi w grudniu 2019

Urządzenie ściąga stary tor, a w jego miejsce układa nowe szyny i pokłady. Ta maszyna skraca czas prac z około trzech miesięcy do ośmiu dni. PUN ułoży 14 kilometrów nowych torów.

Prace na dawnej trasie Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, na odcinku Częstochowa-Zawiercie zaczęły się we wrześniu 2018 roku.

- Zakończenie prac planujemy pod koniec 2020 roku - mówi Helmut Klabis, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Częstochowie.- W maju przyszłego roku zakończą się prace na odcinku Częstochowa - Poraj - mówi Renata Krok, dyrektor kontraktu, PKP PLK.

Od listopada pociągi jeżdżą po dwóch nowych torach z Zawiercia do Myszkowa.Na przystanku Myszków Mrzygłód budowane jest przejście podziemne.

Także w Żarkach Letnisku będzie przejście pod torami.

Od Częstochowy do Zawiercia wymienionych zostanie 88 km torów i sieci trakcyjnej.Nowe perony (część jest już gotowa) będą antypoślizgowe, oświetlone i monitorowane, wyposażone w nowe wiaty i dostosowane do potrzeb osób , które mają problemy z poruszaniem się. Na perony w Częstochowie Raków podróżni przejdą wyremontowanym przejściem podziemnym. Obiekty zostaną wyposażone w nowe wiaty, ławki, oświetlenie, monitoring i system informacji pasażerskiej. Inwestycja obejmuje także przystanki Masłońskie Natalin, Żarki Letnisko, Myszków Nowa Wieś.Cała inwestycja modernizacji odcinka Częstochowa-Zawiercie jest warta 370 mln zł. Pociągi pojadą szybciej - prędkość wzrośnie ze 120 do 160 km na godzinę, co skróci czas przejazdu z Częstochowy do Zawiercia o około 10 minut (obecnie trwa godzinę). Nowe torowisko i przebudowane mosty na tej trasie pozwolą na kursowanie cięższych pociągów towarowych.PLK w Poraju budują nową nastawnię. Nowoczesne urządzenia zwiększą poziom bezpieczeństwa ruch kolejowego. Podobny efekt zapewni modernizacja przejazdów kolejowo- drogowych. W ramach inwestycji wyremontowanych i przebudowanych zostanie m.in. 18 mostów. Przeprawa nad rzeką Stradomką w Częstochowie została już rozebrana i wybudowana na nowo. Poziom bezpieczeństwa na linii zwiększy modernizacja 15 przejazdów kolejowo - drogowych. Zyskają dodatkowe urządzenia i sygnalizację.

Druga strona trasy gotowa

Trwające prace na tym odcinku to dokończenie modernizacji całej, dawnej trasy Warszawsko-Wiedeńskiej. Wcześniej wykonano prace od Częstochowy od Koluszek. Przejazd na tym odcinku skrócił się o pół godziny. Inwestycja, kosztowała ponad pół miliarda złotych (535 mln zł), z czego 416 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Wymieniono ok. 160 km torów, odnowiono 43 peronów. Wszystkie są dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, starszych czy rodziców z dziećmi w wózkach. PKP PLK wymieniły tory m.in. na odcinku Radomsko - Widzów Teklinów, Kłomnice - Częstochowa Wymieniono sieć trakcyjną między Rudnikami a Częstochową.

janusz strzelczyk

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.dziennikzachodni.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2020 Polska Press Sp. z o.o.