Nowy terminal w Pyrzowicach i inwestycje warte 500 mln w Katowice Airport [WIRTUALNY SPACER]

Czytaj dalej
Dorota Niećko, zdjęcia Maciej Gapiński

Nowy terminal w Pyrzowicach i inwestycje warte 500 mln w Katowice Airport [WIRTUALNY SPACER]

Dorota Niećko, zdjęcia Maciej Gapiński

Latacie z Pyrzowic? Od soboty, 27 czerwca 2015 wejdziecie już do nowego terminala przylotów C. Jaki jest? W porównaniu z obecną halą przylotów: ogromny. I błyszczący nowością. Koniec czekania godzinę na walizkę.

Trzy karuzele zamiast jednej, 7 tys. metrów, krzesła, na których możemy usiąść, czekając na walizkę, toaleta z czterema kabinami zamiast jednej - to niemal... skok cywilizacyjny dla pasażerów, którzy lądują w Katowice Airport. Jutro po raz pierwszy skorzystają z nowego terminala przylotowego, C.

Terminal C jest przy terminalu B, ale wyglądem przypomina odnowiony terminal A: jest niski, ze szklaną elewacją. Budynek jest długi na 156 m, szeroki na 45,5 m i wysoki na ok. 8 m. Wewnątrz, prócz hali przylotów i miejsca do odprawy paszportowej, mają być wypożyczalnie samochodów, jest bankomat, kantor, kawiarnia i mały sklepik. Są też biura służby celnej i straży granicznej. Dzięki tej wartej nieco ponad 50 mln zł inwestycji, Katowice Airport będą w stanie odprawiać 6 milionów pasażerów rocznie. Teraz mają zdolność odprawy 3,6 mln ludzi, ale i tak nigdy tak wielu pasażerów tu nie było - 2014 rok zakończono wynikiem 2,7 mln, zaś plan na ten rok to 3 mln. Ale plany na kolejne lata są zdecydowanie większe: w 2030 lotnisko w Pyrzowicach planuje odprawić 7 mln pasażerów.

Jak jest zbudowany?
Terminal C to trójnawowa hala stalowa. Do wzniesienia stalowego szkieletu zużyto ponad 500 ton stali. Stalową konstrukcję nośną dachu zaprojektowano z przekrojów rurowych. Konstrukcja stalowa została wyprodukowana w kieleckiej Wytwórni Konstrukcji Stalowych Skanska. Montaż konstrukcji podwieszonej na cięgnach odbywał się z użyciem dwóch dźwigów. Elementy były montowane „w powietrzu”. W miejscu obecnie wybudowanego terminala C przebiegały media zasilające i obsługujące funkcjonujące lotnisko. Musiały zostać przeniesione. Przy okazji przebudowano także parking przed halami: teraz ma 1300 miejsc. Wraz z budową nowego terminalu przylotowego konieczna stała się przebudowa istniejącego układu drogowego.

- Wybudowaliśmy nowe drogi, place, chodniki, podjazdy i parkingi. Dzięki temu udało się powiązać cały układ komunikacyjny wokół portu lotniczego w jeden kompleks – zaznacza Jacek Kościelny menedżer projektu w firmie Skanska. Skanska powiększyła parking P1 w kierunku zachodnim o 400 dodatkowych miejsc.

Nowy terminal to niejedyna inwestycja w Pyrzowicach w ostatnich latach. W sumie zainwestowano tu w ciągu siedmiu lat aż 500 milionów złotych. Najbardziej spektakularna była jednak budowa nowego, dłuższego pasa startowego. Teraz ma 3200 m, a miał 2800 m. Dzięki temu możliwe jest uruchomienie z Katowice Airport lotów za ocean. LOT rozważa uruchomienie połączenia do Chicago w 2016 roku. Teraz zaś powstaje terminal cargo. Będzie też nowa, wyższa wieża kontroli lotów.

Dorota Niećko, zdjęcia Maciej Gapiński

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.dziennikzachodni.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2020 Polska Press Sp. z o.o.