Obwodnica Poręby i Siewierza powstanie do 2023 roku. Przetarg został ogłoszony

Czytaj dalej
Fot. Paulina Musialska
Anna Dziedzic

Obwodnica Poręby i Siewierza powstanie do 2023 roku. Przetarg został ogłoszony

Anna Dziedzic

Po prawie 20 latach oczekiwania - udało się. Katowicki Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił w grudniu 2018 przetarg na budowę obwodnicy Poręby i Zawiercia. Droga ma powstać do 2023 roku. Początkowa koncepcja drogi trochę ewoluowała.

Na tę inwestycję mieszkańcy Poręby i Zawiercia czekali od bardzo dawna. Bardzo obciążona ruchem droga DK78 przebiega bowiem przez samo centrum obu miast. W godzinach szczytu ogromne tiry stoją w długich korkach. DK78 to bardzo popularny szlak tranzytowy między Śląskiem i województwem świętokrzyskim. To jedna z najpopularniejszych dróg do Kielc.

Obwodnica zostanie zbudowana w formule „projektuj i buduj“. Będzie miała ponad 24 kilometry długości. Będą jednak zmiany, w stosunku do pierwotnych planów dotyczących tej drogi. Inwestycję podzielono obecnie na trzy części: najdłuższy odcinek Siewierz - Poręba - Zawiercie (Kromołów), odcinek miasto Zawiercie (Kromołów - Żerkowice) i najmniejszy odcinek rondo w Żerkowicach. Wszystkie będą budowane w tym samym czasie. Tymczasem początkowo planowano budowę trzech węzłów, 2 mosty, 12 wiaduktów. Obecnie te założenia zmodyfikowano. Inwestycja podzielona została na dwa zadania: Siewierz-Poręba-Zawiercie (Kromołów), będzie mieć 16,7 km długości. W ramach tego fragmentu powstać mają dwa węzły „Kuźnica” i „Kromołów” oraz siedem wiaduktów i cztery mosty. Drugie zadanie, w Zawierciu (Kromołów-Żerkowice), będzie mieć 7,6 km długości, a na trasie powstaną m.in. cztery wiadukty.

We wrześniu ważyły się jeszcze losy rozwiązań technicznych jakie zostały określone w specyfikacji.
- Na pewno zmianą jest to, że miała to być początkowo droga jednojezdniowa, a będzie dwujezdniowa - mówi Marek Prusak.

Zatem długość drogi ma wynieść 24,5 km. Ma to być droga o nośności przystosowanej do ciężkiego transportu. Ma mieć po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

Prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie powinny się zakończyć najpóźniej po 37 miesiącach od daty zawarcia umowy. Nie są do tego wliczane okresy zimowe.

Kiedy będziemy mogli przejechać tym odcinkiem? Wszystko wskazuje na to, że po ogłoszeniu przetargu, wykonawcy zostaną ostatecznie wyłonieni dopiero pod koniec 2019 roku. Do tego należy doliczyć okres projektowania inwestycji, który potrwa około roku. Prace budowlane mają więc szanse rozpocząć się dopiero pod koniec 2020 roku. Przy optymistycznym założeniu, że wszystkie te etapy uda się zrealizować zgodnie z harmonogramem, GDDKiA zakłada, ze droga będzie gotowa najwcześniej w 2023 roku.

Obwodnica będzie dwujezdniowa

Dwujezdniowe obwodnice Zawiercia oraz Poręby (DK 78) połączą się z funkcjonującą już obwodnicą Siewierza. Droga krajowa nr 78 komunikuje sąsiadujące miejscowości m.in. z Międzynarodowym Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach.
Obwodnica umożliwi także ominięcie centrum miast.

Zagwarantowane finansowanie

O tym, że inwestycja ma zagwarantowane finansowanie, wielokrotnie, podczas pobytu na Śląsku, zapewniał minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. W poprzedniej kadencji parlamentarnej znalazła się w Programie Budowy Dróg Krajowych i Autostrad na lata 2014-2023.

Anna Dziedzic

Dziennikarka i redaktorka. Uwielbiam tematy związane z budową infrastruktury drogowej, a place budowy największych inwestycji drogowych w regionie nie są mi obce. Piszę nie tylko o tym, jak powstają nasze drogi i autostrady ale również o wyzwaniach, jakie wciąż jeszcze stoją przed tą branżą. Uwielbiam Jurę Krakowsko-Częstochowską, ale kocham też Zagłębie. Jestem szefem oddziału Dziennika Zachodniego w Zagłębiu.

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.