Pendolino bez internetu. A i telefon nie działa. T-Mobile reaguje na naszą publikację

Czytaj dalej
Fot. Przemyslaw Swiderski
Sławomir Cichy

Pendolino bez internetu. A i telefon nie działa. T-Mobile reaguje na naszą publikację

Sławomir Cichy

Nowe pociągi Pendolino jeżdżą już ze Śląska nad morze i do Warszawy. I jest pośmiewisko: nie ma w nich internetu, chociaż PKP Intercity reklamuje się kontraktem z T-Mobile. Zwyczajne połączenie telefoniczne z pokładu superpociągu też jest nie lada wyczynem. Złapanie zasięgu internetu w Pendolino możliwe jest właściwie tylko na stacjach kolejowych. Sieć T-Mobile juz reaguje na zgłaszane przez Dziennik Zachodni nieprawidłowości.

Superpociąg Pendolino, czyli XXI wiek? Nic bardziej błędnego, raczej Trzeci Świat.

Od niedzieli Pendolino z Katowic dowozi pasażerów komfortowo i najszybciej w kraju już nie tylko do Warszawy, ale także do Trójmiasta. Równocześnie trwa mocna kampania wizerunkowa, która ma przekonać podróżnych, że nowe pociągi są równie szybkie i komfortowe jak samolot. Sprawdziliśmy, czy reklama odpowiada rzeczywistości.

Niestety, pod nowoczesnym designem Pendolino to jedynie superszybkie wozidło na pewno nie klasy premium, a rodem z ubiegłego wieku, bo... bez dostępu do internetu. A co gorsza, nie sposób z niego zadzwonić, bo komórki nie mają zasięgu. To oznacza, że jako środek lokomocji w podróży służbowej jest bezużyteczny i nie warto wydawać pieniędzy na bilet. W dodatku przewoźnik najwyraźniej nie widzi problemu.

Superszybkie Pendolino wciąż bez dostępu do sieci

Dzisiaj na nasz artykuł szybko zareagowała sieć T-Mobile. Informacja nie jest konkretna, ale dobrze chociaż, że operator zna problem. "Rozmowy w tej sprawie nadal trwają. O wszystkich postanowieniach będziemy informować" - brzmi krótki komunikat na Twitterze.

PKP Intercity jeszcze nie zareagowała.

Nawet gdyby fotele wypełnione były strusim puchem, na podłogach perskie dywany, a meble z mahoniowego drewna oraz steward na każde skinienie, nie da się zaklinać rzeczywistości i przekonać pasażerów, że mają do czynienia z pociągiem klasy premium, jeśli brak w nim podstawowych udogodnień naszego wieku. Czasy Orient Expressu dawno się skończyły i dzisiejszy podróżny oprócz wygody i szybkości ma prawo oczekiwać m.in. dostępu do internetu, bo w czasie sześciu godzin podróży służbowej zazwyczaj pracuje.

Beata Czemerajda z Biura Komunikacji i Public Relations PKP Intercity tłumaczy brak dostępu do internetu w Pendolino dość dziwnie. "WiFi jest dostępne we wszystkich pociągach kategorii EIC oraz wybranych pociągach międzynarodowych. Ta część naszego kontraktu z T-Mobile została zrealizowana. W połowie kwietnia w pociągach pojawi się kontent multimedialny. Docelowo umowa z naszym partnerem obejmuje także pociągi Pendolino. Aktualnie trwają rozmowy z producentem dotyczące warunków instalacji" - napisała w odpowiedzi na nasze pytania.

Tłumacząc to na język zrozumiały, można powiedzieć, że przewoźnik nie ma bladego pojęcia, kiedy dostęp do internetu w Pendolino będzie, ale za to taka darmowa usługa jest w jego innych składach, więc kto jej potrzebuje, niech rezygnuje z superpociągu za ponad 2,5 mld złotych (tyle wynosił kontrakt na wszystkie składy) na rzecz zwykłych wozideł.

W Pendolino brak zasięgu, nie zadzwonisz

Ale pal licho darmowy internet. W dobie sieci komórkowych można przecież tanio łączyć się bez łaski przewoźnika. Pod warunkiem, że jest zasięg. W Pendolino niestety dostęp do sieci komórkowej bywa tylko czasami. Przez większą część podróży nad morze telefony wyświetlają komunikat "brak zasięgu". Jedynym miejscem, gdzie da się złapać sygnał, są łączniki między wagonami. Ale przecież nie da się rozmawiać, stojąc na przegubie, bo ani to wygodne, ani bezpieczne.

Na to "schorzenie" super-pociągu biuro rzecznika Intercity też ma gotową odpowiedź. - Pracujemy nad poprawą sygnału komórkowego telefonów. Dużo zależy w tym obszarze od zmian, jakie zachodzą w jakości sygnału komórkowego na obszarze Polski - przekonuje Beata Czemerajda.

I można by te wyjaśnienia uznać za wyczerpujące, gdyby nie pewien drobiazg. Nie dotyczy podmiejskiego tramwaju, a podróży za grubo ponad 100 zł.

Wi-Fi od gimnazjalisty, GSM z supermarketu

Zanim PKP Intercity upora się ze skomplikowanym i z pewnością kosztownym rozwiązaniem problemu braku dostępu do sieci internetowej w Pendolino, sprawdziliśmy, czy istnieje jakaś możliwość zastosowania prostego i taniego rozwiązania. W końcu Wi-Fi to dziś standard autobusów miejskich bynajmniej nie klasy premium.

Jak ustaliliśmy, budowy instalacji dostępu do internetu mogliby podjąć się już gimnazjaliści, a koszt, licząc każdy wagon z osobna, dla jednego składu rozpoczyna się od tysiąca złotych, zaś cały system nie byłby droższy niż 10 tys. zł. Urządzenia dostępne są od ręki na rynku.

- Z kolei kompletne zestawy klasy premium, wzmacniające sygnał GSM, wraz z kosztem montażu przez instalatora nie przekroczą ceny kilkudziesięciu tysięcy złotych. Stosowane są powszechnie w biurowcach, a wersje mobilne w miejskich środkach komunikacji - mówi Jarosław Baran z krakowskiej firmy Expander, zajmującej się dystrybucją i montażem tego typu urządzeń. Czas montażu i testów to ok. 2-3 dni.

Jak długo zatem jeszcze Pendolino będzie jak samolot, z którego nie da się dzwonić?

Superpociąg w liczbach

30 maja 2011 PKP Intercity podpisało kontrakt z firmą Alstom Transport na dostawę 20 pociągów New Pendolino. Zamówienie dotyczyło 7-członowych składów. Pierwszy dotarł do Polski latem 2013 r. Do końca roku w Warszawie były już 4 pociągi.
Od 16 listopada 2013 r. rozpoczęto ich testy na Centralnej Magistrali Kolejowej.

14 grudnia 2014 r. pociągi Pendolino rozpoczęły kursowanie w ramach nowej kategorii Express InterCity Premium łącząc m.in. Katowice z Warszawą.

15 marca 2015 r. Katowice uzyskały połączenie pociągiem Pendolino z Trójmiastem.

Ceny biletów
Katowice - Warszawa: Promocja - 49 zł, średnio - 129 zł, maksymalnie - 150 zł.
Katowice - Gdynia: Promocja - 98 zł, średnio - 171 zł, maksymalnie - 189 zł.

Odjazdy z Katowic:
6.48 (do Gdyni przyjazd 12.59) , 8.50 (do Warszawy), 11.48 (do Warszawy, kursuje od poniedziałku do piątku),
14.48 (do Gdyni przyjazd 20.59), 19.48 (do Warszawy, nie kursuje w soboty).


*Waloryzacja rent i emerytur 2015 PODWYŻKA NIE DLA WSZYSTKICH JEDNAKOWA
*16-letni Wojtek z Piekar zmarł na lekcji WF. Szok w szkole ZDJĘCIA
*Zielony jęczmień na odchudzanie? Tak! To działa. Właśnie zielony jęczmień stosują gwiazdy TV
*Koncert Linkin Park w Rybniku POZNAJ SZCZEGÓŁY + BILETY
*Śląsk Plus - pierwsza rejestracja za darmo. Zobacz nowy interaktywny tygodnik o Śląsku

Sławomir Cichy

Komentarze

23
Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

ja

no ja jestem bardzo ciekaw jaki gimnazjalista zrobiłby instalacje Wi-Fi w pociągu ? , szczerze powiedziawszy to Ty pseudo dziennikarzu nie potrafiłbyś w domu porządnie tego zrobić a co dopiero w pociągu, na to nawet pewnie nie miał byś pomysłu ....

gosc

polaka idzie oglupic jak malpe byle gownem jak oprzytomnieje to bedzie jezdzil u zyda na sraczu szczoteczka do zembow!!!!

a TRAKCJA PO twGIYRKU

I WIELa POmafia Z ITALI KASY ZAROBIŁA PAŃSTFO PIJAROWE uj rzic I BERG KUPO.stale w nowym zoomyśle i jeszcze nowszym burtelu.777.

Jan R.

Jechałem autobusem z Warszawy i chcąc nie chcąc nasłuchałem się "opowieści komórkowych",gość nadawał i odbierał non stop.Tak że brak zasięgu nie zawsze jest niedogodnością.

???

http://wpolityce.pl/gospodarka/237918-szczerski-w-sejmie-dlaczego-tusk-i-kopacz-podpisali-dzis-w-nocy-wyrok-smierci-na-polski-wegiel-wideo

PETER

Witam, szkoda że dziennikarz nie pisze prawdy - prawdziwa przyczyna braku WIFI to spór pomiędzy Alstomem a PKP i T-Mobile o pieniądze, Alstom nie zgadza się na instalacje anten na dachu - grożąc utratą gwarancji na pociągi. Zgodzi się pod warunkiem nadzoru nad tymi pracami czyli dodatkową grubą kasą!!! Czemu pseudo dziennikarz tego nie mógł sprawdzić i wprowadza ludzi w błąd? Ponadto jest to też jedna z kart przetargowych żeby PKP wycofało wniosek z arbitrażu...

pierdolino

i jak by bimberek stropolski podawali w musztardowkach. Tak po polsku,po sarmacku.Ogladnolem filmik i tymi cugami to jakies glupy jezdzą STOIMY,NIE WIEM GDZIE TO JEST,Moze stoimy BO,niewiem hehe

komuch

a wychodek jest??? jaki najszybszy w PRL-u gornik z katowic do warszawy jezdzil nawet krocej i pedziolino

Reden

Kiedy, parę lat temu, zawierano kontrakt na Pendolino WiFi nie było powszechne. No to i nie było go w specyfikacji pociągu przekazanej przez zamawiającego. A teraz domontowanie WiFi i wzmacniacza sygnału telefonii komórkowej wymaga zgody producenta i pewnych zmian konstrukcyjnych, a za to trzeba zapłacić.
Ponadto WiFi nie jest na świecie standardem w tego typu pociągach.
Telefony działają w bezpośredniej bliskości okien, a tak dalej od nich to padaczka.

otto

Skoro jest to Wahadło bez wahadła TO PO CO WYDANo TAK WIELKIE PIENIADZE na OPAKOWANIE pt.Pendolino,na karoserie po Pendolino. To jest wydmuszka Pendolino,idiotyzm za grube miliardy zlotych. PO kupiła sobie reklame przedwyborcza PENDOLINO dla wlasnego blichtru a pospólstwo sie cieszy. Jak juz macie Polacy PENDOLINO to wy juz EUROPA HEHEHE

plus.dziennikzachodni.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2022 Polska Press Sp. z o.o.