Pesa wjeżdża do metra. Dostanie pieniądze na innowacyjny projekt

Czytaj dalej
Fot. Andrzej Wiśniewski
Marek Weckwerth

Pesa wjeżdża do metra. Dostanie pieniądze na innowacyjny projekt

Marek Weckwerth

To grant z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, za który bydgoskie zakłady pojazdów szynowych wykonają projekt wagonów metra.

Pesa zajęła drugie miejsce w konkursie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju dedykowanym dużym firmom „na najbardziej innowacyjne projekty w skali globalnej”. Bydgoski projekt to „Energooszczędne metro o podwyższonym poziomie komfortu i bezpieczeństwa”.

Organizatorzy konkursu oceniali w ramach tzw. szybkiej ścieżki 140 wniosków, z których 12 otrzyma wsparcie o łącznej wartości 165 mln zł. Wkład własny przedsiębiorców wyniósł prawie 165 mln. Zdaniem NCBiR polscy przedsiębiorcy powinni zwiększać swoje zaangażowanie w działalność badawczo-rozwojową i podejmować się realizacji ambitnych projektów.

Pierwsze miejsce przypadło General Electric Company Polska. 31 mln zł przeznaczone będzie na opracowanie prototypu sprężarki o ulepszonych parametrach technicznych, co ma być pierwszym krokiem do stworzenia w Polsce silnika turbośmigłowego nowej generacji.

Energooszczędne metro z Pesy może trafić do Warszawy, choć to niejedyny potencjalny odbiorca. Pesa od dawna przygotowuje się do produkcji pojazdów metra, a Warszawa to już teraz jeden z jej najważniejszych klientów. Bydgoskie tramwaje przejechały w stolicy ponad 10 mln km i przewiozły ponad miliard pasażerów. Aglomerację warszawską obsługują też jeżdżące w barwach SKM „Elfy”.

- Prace nad projektem rozpoczną się 1 kwietnia tego roku i potrwają do 31 lipca 2019 - informuje Michał Żurowski, rzecznik prasowy Pesy. - Szczegółowych założeń technicznych projektu na razie nie ujawniamy.

Arkadiusz Sobkowiak, dyrektor działu badań i rozwoju Pesy, powiedział, że zespół konstruktorów i projektantów ma za zadanie wykorzystać zebrane w ostatnich latach doświadczenia, tak by opracować projekt metra, które będzie pojazdem innowacyjnym, bezpiecznym, zbudowanym z nowoczesnych, lekkich materiałów i wyposażonym w systemy nowej generacji.

Tomasz Zaboklicki, prezes Pesy, podsumowuje: - Dzięki wsparciu NCBR nasza firma będzie miała w swoim portfolio wszystkie rodzaje pojazdów szynowych. Do tej pory produkowaliśmy elektryczne i spalinowe zespoły trakcyjne, lokomotywy i tramwaje, teraz zyskujemy szansę dopracowania projektu metra, co znacząco wzmocni naszą konkurencyjność na rynku.

Marek Weckwerth

Dziennikarz "Gazety Pomorskiej" specjalizujący się tematyce bezpieczeństwa ruchu drogowego, transportu, gospodarki oraz turystyki i krajoznawstwa. Zainteresowania: turystyka, rekreacja i sport, kajakarstwo, historia, polityka. Instruktor, komandor spływów i wypraw kajakowych, autor podręczników dla kajakarzy i setek artykułów prasowych z tego zakresu. Rekordzista Polski w pływaniu kajakiem rzekami pod prąd od ujścia do źródła. Magister nauk politycznych po uczelniach w Poznaniu i Bydgoszczy.

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.