Andrzej Drobik

Rewitalizacja linii kolejowej Cieszyn - Goleszów i wznowienie ruchu na trasie Skoczów - Bielsko - Biała

Żeby Cieszyn został skomunikowany z Bielskiem-Białą, konieczny jest remont odcinka od Skoczowa Fot. FOT. Łukasz Klimaniec Żeby Cieszyn został skomunikowany z Bielskiem-Białą, konieczny jest remont odcinka od Skoczowa
Andrzej Drobik

Jeszcze niedawno trwała walka o to, żeby udało się zrewitalizować linię kolejową Cieszyn – Goleszów. Teraz pojawiła się szansa na to, żeby wznowić ruch także na linii ze Skoczowa do Bielska-Białej. Czy inwestycję uda się sfinansować?

Podczas zgromadzenia ogólnego Stowarzyszenia Aglomeracja Beskidzka, które zrzesza gminy z powiatu cieszyńskie-go, bielskiego i żywieckiego, rozpoczęła się dyskusja dotycząca planów rewitalizacji linii kolejowej Skoczów – Bielsko-Biała. Jeśli taka inwestycja doszłaby do skutku, to po remoncie linii Cieszyn – Gole-szów transport kolejowy w subregionie południowym, podobnie jak przed laty, wykorzystywałby wszystkie linie kolejowe. Przypomnijmy: połączenie Skoczów – Bielsko-Biała zostało zamknięte w 2009 roku, od tamtej pory do Bielska-Białej z Cieszyna, Ustronia czy Skoczowa nie sposób dostać się pociągiem.

Na posiedzeniu zgromadzenia ogólnego Aglomeracji Bes-kidzkiej podjęto uchwałę, która określa priorytetowe projekty transportowe. Wśród nich znalazły się linie kolejowe: Żywiec – Sucha Beskidzka, Bielsko-Biała – Kęty, Węgierska Górka – Zwardoń i właśnie Bielsko-Biała – Skoczów. W tej sprawie interpelację do marszałka województwa śląskiego złożył też radny sejmiku wojewódzkiego Andrzej Molin. Powołuje się w niej na rządowy Program Uzupełnienia Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej Plus.

– To nadarzająca się okazja, by zrewitalizować bardzo ważny dla rozwoju transportu w południowej części naszego województwa odcinek linii kolejowej nr 190 od Skoczowa do Bielska-Białej, który idealnie wpisuje się w założenia tego programu – argumentuje Molin.

Marszałek odpowiedział już radnemu wojewódzkiemu z Wisły. Jakub Chełstowski zapewnia, że Zarząd Województwa Śląskiego przeanalizuje wszelkie aspekty co do możliwości partycypacji samorządu województwa w realizacji linii kolejowych na obszarze województwa śląskiego.

Linia 190 ze Skoczowa do Bielska-Białej wymaga generalnego remontu, dzięki niemu pociąg mógłby jeździć z Bielska-Białej do Cieszyna. To inwestycja niezwykle ważna także dla mniejszych gmin, które znów znalazłyby się przy trasie kolejowej.
Na razie nie wiadomo, czy faktycznie odpowiednie środki na remont linii 190 uda się znaleźć. W marcu rusza wielka rewitalizacja linii kolejowych na Śląsku Cieszyńskim, która obejmie także odcinek z Goleszowa do Cieszyna. To także część wielkiej inwestycji, która zakłada przebudowę linii kolejowej z Wisły Głębce do katowickiego Brynowa i właśnie z Cieszyna do Goleszowa.

To o ten ostatni odcinek do końca toczyła się walka – do wykonania całej inwestycji od momentu pierwszych kosztorysów inwestorskich do przetargów znacznie wzrosły i istniało zagrożenie, że to właśnie krótki odcinek do Cieszyna nie zostanie zrealizowany. Ostatecznie udało się zdobyć brakujące środki i właśnie z Goleszowa do Cieszyna już za trzy lata będzie można dojechać. Zwieńczeniem tej inwestycji miałoby być właśnie skomunikowanie w przyszłości Skoczowa z Bielskiem-Białą.

Andrzej Drobik

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.dziennikzachodni.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2020 Polska Press Sp. z o.o.