
Zdrowy styl życia jest niezwykle ważny dla zachowania sprawności fizycznej i umysłowej na starość. Jednak mimo zachowania zdrowych zasad nawet 80% seniorów zmaga się z przynajmniej jednym schorzeniem lub skutkami wcześniejszych urazów i wypadków. To wiąże się z częstymi wizytami u lekarza, przyjmowaniem leków, a często także z koniecznością rehabilitacji czy leczenia uzdrowiskowego. Warto uporządkować te wszystkie sprawy, korzystając z Internetowego Konta Pacjenta.
Internetowe Konto Pacjenta
Chcesz odebrać w łatwy sposób e-receptę i e-skierowanie? Nie pamiętasz, jaką dawkę leku przepisał lekarz? Zaloguj się na Internetowe Konto Pacjenta (IKP) i zyskaj dostęp do twoich danych medycznych.
Internetowe Konto Pacjenta ma każdy, kto ma PESEL. Musisz się tylko na nie zalogować i zacząć korzystać. Dzięki IKP wiele spraw związanych ze zdrowiem załatwisz szybko, wygodnie, bezpiecznie i bez wychodzenia z domu.
Na Internetowym Koncie Pacjenta znajdziesz:
- e-recepty (wraz z informacją o refundacji i sposobie dawkowania przepisanych leków)
- e-skierowania (na leczenie specjalistyczne, do szpitala lub sanatorium)
- historię wizyt u lekarza w ramach NFZ
- jeżeli pracujesz zawodowo - informację o zwolnieniach lekarskich (e-zwolnienie)
- informację o lekach (możesz sprawdzić każdy lek dopuszczony do obrotu w Polsce)
- listę wyrobów medycznych zrefundowanych przez NFZ
- formularz zmiany lekarza/pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej
- wniosek o wydanie EKUZ – Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego
- Unijny Certyfikat COVID (UCC), który potwierdza zaszczepienie przeciw COVID19, negatywny wynik testu na koronawirusa lub fakt bycia ozdrowieńcem.
Jak zalogować się do IKP?
Możesz to zrobić poprzez:
- profil zaufany
Profil zaufany można załatwić w urzędzie (np. NFZ) lub przez Internet, a także przez większość banków.
Profil zaufany jest ważny trzy lata. Jeśli masz kłopot z założeniem profilu zaufanego, możesz skontaktować się z centrum pomocy: tel. (42) 253 54 50 (czynny pn. - pt. w godz. 7:00-18:00), e-mail: pz-pomoc@coi.gov.pl
- konto internetowe w Twoim banku
Jeśli korzystasz z konta internetowego banku, nie musisz zakładać wcześniej profilu zaufanego. Wystarczy, że wejdziesz na portal pacjent.gov.pl i klikniesz na kafelek na górze „Zaloguj się”, a po przeniesieniu na stronę logowania wybierzesz ikonkę swojego banku. Następnie logujesz się swoim hasłem, dokładnie tak samo, jak w przypadku logowania na konto. Jeśli korzystasz z banku spółdzielczego, musisz przedtem wybrać województwo i wpisać nazwę banku.
- dowód osobisty z warstwą elektroniczną (e-dowodu) – potrzebujesz do tego czytnika karty lub specjalnej aplikacji na smartfon
- kwalifikowany podpis elektroniczny.
E-recepta
E-recepta to duże ułatwienie dla osób starszych. Jeśli przepisano Ci więcej leków nie musisz prosić o odpis i nie utracisz refundacji — elektroniczna recepta umożliwia wykupienie części leków w późniejszym terminie. E-recepty zapisują się na Internetowym Koncie Pacjenta, a ich realizacja jest możliwa we wszystkich aptekach w Polsce.
Jeśli korzystasz z IKP możesz w każdej chwili sprawdzić, jak przyjmować lek – na e-recepcie znajdziesz informacje o przepisanym dawkowaniu. Dodatkowo odbierzesz kolejną e-receptę bez wizyty w gabinecie (w przypadku choroby przewlekłej i po konsultacji, np. telefonicznej, z lekarzem) mailem lub SMS-em. Przez IKP możesz też zgłosić zapotrzebowanie na leki, które stale bierzesz.
E-skierowanie
E-skierowanie wystawiane jest do szpitala, do lekarza specjalisty, na zabieg (np. szczepienie przeciw COVID-19), badanie, do sanatorium. Dużą zaletą tego rozwiązania jest możliwość odebrania skierowania przez IKP – nie musisz odwiedzać przychodni, e-skierowanie otrzymasz również podczas teleporady. Na zabieg lub konsultację możesz zarejestrować się telefonicznie lub podając do zeskanowania swoje e-skierowanie, nie masz również obowiązku dostarczenia skierowania do placówki do 14 dni.
Do sanatorium z e-skierowaniem
Teraz skierowanie na leczenie uzdrowiskowe lub rehabilitację uzdrowiskową będzie wystawiane w formie elektronicznej. Informacje, na jakim etapie jest Twoje e-skierowanie, znajdziesz na Internetowym Koncie Pacjenta.
Kiedy lekarz wystawi Ci e-skierowanie do sanatorium, automatycznie zostanie ono przesłane do Twojego oddziału NFZ. Nie musisz pilnować terminów i przynosić papierowego wydruku skierowania do oddziału.
W oddziale NFZ e-skierowanie rozpatrzy lekarz – specjalista balneoklimatologii i medycyny fizykalnej lub rehabilitacji medycznej (specjalista od leczenia uzdrowiskowego). Jeśli je zatwierdzi, otrzymasz informację, jaki numer otrzymało Twoje skierowanie, jak zostało rozpatrzone i jaki jest przewidywany okres oczekiwania. Jeśli uzna, że e-skierowanie wymaga uzupełnienia, odeśle je do lekarza, który je wystawił, lub do Ciebie.
Czego może dotyczyć uzupełnienie? Chociaż szpitale, przychodnie i lekarze mają możliwość umieszczania w systemie Twoich wyników badań, wypisów ze szpitala i innych elektronicznych dokumentów medycznych, nie wszystkie to robią. Możesz więc otrzymać prośbę o dostarczenie informacji, o które prosi NFZ (np. o kopię karty leczenia szpitalnego).
Jeśli w sanatorium, które oferuje leczenie lub rehabilitację, jakich potrzebujesz, są wolne miejsca, NFZ potwierdzi e-skierowanie. Otrzymasz te informację nie później niż 14 dni przed datą rozpoczęcia leczenia.
Jeśli brakuje miejsc w odpowiednich zakładach lecznictwa uzdrowiskowego lub rehabilitacji uzdrowiskowej, otrzymasz informację o przybliżonym czasie oczekiwania. Na Internetowym Koncie Pacjenta znajdziesz zawsze informację, na jakim etapie procedowania jest Twoje e-skierowanie.
Elektroniczna dokumentacja medyczna
Gdy pacjent trafia do lekarza, do dentysty czy do szpitala i ma kontakt z systemem opieki zdrowotnej, to powstaje zdarzenie medyczne. Zdarzenia medyczne są odnotowywane w systemie e-zdrowie, a Ty możesz je zobaczyć na swoim Internetowym Koncie Pacjenta w zakładce „Historia leczenia”, a także w aplikacji mojeIKP.