NFZ Śląski Oddział Wojewódzki w Katowicach

Strona seniora

Strona seniora
NFZ Śląski Oddział Wojewódzki w Katowicach

Zdrowy styl życia jest niezwykle ważny dla zachowania sprawności fizycznej i umysłowej na starość. Jednak mimo zachowania zdrowych zasad nawet 80% seniorów zmaga się z przynajmniej jednym schorzeniem lub skutkami wcześniejszych urazów i wypadków. To wiąże się z częstymi wizytami u lekarza, przyjmowaniem leków, a często także z koniecznością rehabilitacji czy leczenia uzdrowiskowego. Warto uporządkować te wszystkie sprawy, korzystając z Internetowego Konta Pacjenta.

Internetowe Konto Pacjenta

Chcesz odebrać w łatwy sposób e-receptę i e-skierowanie? Nie pamiętasz, jaką dawkę leku przepisał lekarz? Zaloguj się na Internetowe Konto Pacjenta (IKP) i zyskaj dostęp do twoich danych medycznych.

Internetowe Konto Pacjenta ma każdy, kto ma PESEL. Musisz się tylko na nie zalogować i zacząć korzystać. Dzięki IKP wiele spraw związanych ze zdrowiem załatwisz szybko, wygodnie, bezpiecznie i bez wychodzenia z domu.

Na Internetowym Koncie Pacjenta znajdziesz:

Jak zalogować się do IKP?

Możesz to zrobić poprzez:

Profil zaufany można załatwić w urzędzie (np. NFZ) lub przez Internet, a także przez większość banków.

Profil zaufany jest ważny trzy lata. Jeśli masz kłopot z założeniem profilu zaufanego, możesz skontaktować się z centrum pomocy: tel. (42) 253 54 50 (czynny pn. - pt. w godz. 7:00-18:00), e-mail: [email protected]

Jeśli korzystasz z konta internetowego banku, nie musisz zakładać wcześniej profilu zaufanego. Wystarczy, że wejdziesz na portal pacjent.gov.pl i klikniesz na kafelek na górze „Zaloguj się”, a po przeniesieniu na stronę logowania wybierzesz ikonkę swojego banku. Następnie logujesz się swoim hasłem, dokładnie tak samo, jak w przypadku logowania na konto. Jeśli korzystasz z banku spółdzielczego, musisz przedtem wybrać województwo i wpisać nazwę banku.

E-recepta

E-recepta to duże ułatwienie dla osób starszych. Jeśli przepisano Ci więcej leków nie musisz prosić o odpis i nie utracisz refundacji — elektroniczna recepta umożliwia wykupienie części leków w późniejszym terminie. E-recepty zapisują się na Internetowym Koncie Pacjenta, a ich realizacja jest możliwa we wszystkich aptekach w Polsce.

Jeśli korzystasz z IKP możesz w każdej chwili sprawdzić, jak przyjmować lek – na e-recepcie znajdziesz informacje o przepisanym dawkowaniu. Dodatkowo odbierzesz kolejną e-receptę bez wizyty w gabinecie (w przypadku choroby przewlekłej i po konsultacji, np. telefonicznej, z lekarzem) mailem lub SMS-em. Przez IKP możesz też zgłosić zapotrzebowanie na leki, które stale bierzesz.

E-skierowanie

E-skierowanie wystawiane jest do szpitala, do lekarza specjalisty, na zabieg (np. szczepienie przeciw COVID-19), badanie, do sanatorium. Dużą zaletą tego rozwiązania jest możliwość odebrania skierowania przez IKP – nie musisz odwiedzać przychodni, e-skierowanie otrzymasz również podczas teleporady. Na zabieg lub konsultację możesz zarejestrować się telefonicznie lub podając do zeskanowania swoje e-skierowanie, nie masz również obowiązku dostarczenia skierowania do placówki do 14 dni.

Do sanatorium z e-skierowaniem

Teraz skierowanie na leczenie uzdrowiskowe lub rehabilitację uzdrowiskową będzie wystawiane w formie elektronicznej. Informacje, na jakim etapie jest Twoje e-skierowanie, znajdziesz na Internetowym Koncie Pacjenta.

Kiedy lekarz wystawi Ci e-skierowanie do sanatorium, automatycznie zostanie ono przesłane do Twojego oddziału NFZ. Nie musisz pilnować terminów i przynosić papierowego wydruku skierowania do oddziału.

W oddziale NFZ e-skierowanie rozpatrzy lekarz – specjalista balneoklimatologii i medycyny fizykalnej lub rehabilitacji medycznej (specjalista od leczenia uzdrowiskowego). Jeśli je zatwierdzi, otrzymasz informację, jaki numer otrzymało Twoje skierowanie, jak zostało rozpatrzone i jaki jest przewidywany okres oczekiwania. Jeśli uzna, że e-skierowanie wymaga uzupełnienia, odeśle je do lekarza, który je wystawił, lub do Ciebie.

Czego może dotyczyć uzupełnienie? Chociaż szpitale, przychodnie i lekarze mają możliwość umieszczania w systemie Twoich wyników badań, wypisów ze szpitala i innych elektronicznych dokumentów medycznych, nie wszystkie to robią. Możesz więc otrzymać prośbę o dostarczenie informacji, o które prosi NFZ (np. o kopię karty leczenia szpitalnego).

Jeśli w sanatorium, które oferuje leczenie lub rehabilitację, jakich potrzebujesz, są wolne miejsca, NFZ potwierdzi e-skierowanie. Otrzymasz te informację nie później niż 14 dni przed datą rozpoczęcia leczenia.

Jeśli brakuje miejsc w odpowiednich zakładach lecznictwa uzdrowiskowego lub rehabilitacji uzdrowiskowej, otrzymasz informację o przybliżonym czasie oczekiwania. Na Internetowym Koncie Pacjenta znajdziesz zawsze informację, na jakim etapie procedowania jest Twoje e-skierowanie.

Elektroniczna dokumentacja medyczna

Gdy pacjent trafia do lekarza, do dentysty czy do szpitala i ma kontakt z systemem opieki zdrowotnej, to powstaje zdarzenie medyczne. Zdarzenia medyczne są odnotowywane w systemie e-zdrowie, a Ty możesz je zobaczyć na swoim Internetowym Koncie Pacjenta w zakładce „Historia leczenia”, a także w aplikacji mojeIKP.

NFZ Śląski Oddział Wojewódzki w Katowicach

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.