Piotr Sobierajski, Anna Dziedzic

Tramwaje Śląskie budują i modernizują tory w Zagłębiu, w Dąbrowie Górniczej i Sosnowcu

Tramwaje Śląskie budują i modernizują tory w Zagłębiu, w Dąbrowie Górniczej i Sosnowcu
Piotr Sobierajski, Anna Dziedzic

Sosnowiec chce mieć nową linię tramwajową. Przetarg już się odbył. Ale to nie jedyna taka inwestycja w Zagłębiu. Największe utrudnienia dla pasażerów są jednak w Dąbrowie Górniczej, gdzie tramwaje kończą bieg wcześniej i nie dojeżdżają pod byłą Hutę Katowice.

Inwestycja w Sosnowcu, czyli budowa linii tramwajowej do Zagórza, na którą miasto czekało ponad 30 lat i która mocno zmieni układ komunikacyjny Sosnowca, ma szansę w końcu się rozpocząć. Były z tym jednak problemy.

- Pierwszy przetarg został unieważniony, bo wpłynęła tylko jedna oferta o blisko 20 mln zł przekraczająca budżet zamawiającego na budowę linii tramwajowej w dzielnicy Zagórze od pętli tramwajowej do ronda Jana Pawła II w Sosnowcu. W powtórzonym przetargu wpłynęło pięć nowych ofert. Zostały otwarte 28 października. Trwają prace komisji przetargowej przed ogłoszeniem wyniku przetargu - wyjaśnia Andrzej Zowada, rzecznik Tramwajów Śląskich S.A.

Jak pobiegnie linia 15?

Budowa linii „piętnastki” ma potrwać niewiele ponad dwa lata (27 miesięcy). W ramach tej inwestycji zostanie wybudowana linia tramwajowa na trasie od dotychczasowej pętli tramwajowej poprzez dwupoziomowe skrzyżowanie z ul. Braci Mieroszewskich (tunel), jednopoziomowe skrzyżowanie z al. Wolności, ul. Ks. F. Blachnickiego, dalej - wzdłuż ul. Białostockiej, al. Ignacego Paderewskiego i przy ul. Marszałka Edwarda Rydza Śmigłego do skrzyżowania z ul. Braci Mieroszewskich - 11-go Listopada (rondo Jana Pawła II), gdzie planowane jest zakończenie trasy pętlą tramwajową. To nie wszystko, bo inwestycja obejmuje też zaprojektowanie i przebudowę układu drogowego ul. Braci Mieroszewskich (wraz z dojazdem do centrum handlowego Leclerc). Jest to potrzebne do stworzenia centrum przesiadkowego w rejonie projektowanego wiaduktu nad torami tramwajowymi. Znajdą się na nim przystanki autobusowe, a pod wiaduktem tramwajowe. Zostanie też rozbudowany układ drogowy w rejonie skrzyżowania ul. Braci Mieroszewskich - ul. 11 Listopada z ul. Marszałka E. Rydza Śmigłego.

W Dąbrowie Górniczej zakończyła się w październiku br. modernizacja drugiego toru torowiska wzdłuż ul. Kasprzaka, między rondem Budowniczych Huty Katowice a pętlą Gołonóg. Inwestycja wkroczyła teraz w kolejny etap. Tramwaje linii 21 oraz 22 dojeżdżają tylko do Podstacji w Gołonogu. Na trasie: Dąbrowa Górnicza Gołonóg Kasprzaka - Tworzeń Huta Katowice uruchomiona została przez ZTM autobusowa komunikacja zastępcza T-21. Obecnie trwa tu modernizacja torowiska na odcinku od pętli Gołonóg do przejazdu torowo-drogowego w rejonie skrzyżowania ul. Kasprzaka z al. Piłsudskiego. Inwestycję, wartą ponad 51 mln zł, od marca 2019 r. zrealizuje TOR-KRAK Sp. z o.o.

Rozkopane torowisko w Będzinie i Sosnowcu

Trwa także przebudowa infrastruktury tramwajowej na ul. Małobądzkiej w Będzinie od Ronda Czeladzkiego do granicy z Sosnowcem. To 5680 metrów toru pojedynczego. Inwestycja podzielona jest na sześć mniej więcej równych długością toru pojedynczego fragmentów. Prace realizowane są na pierwszym. Wartość umowy wynosi: 30 mln 898 tys. 573,73 zł netto. Termin realizacji określony w umowie to 28 czerwca 2020 r. Podczas modernizacji ruch tramwajów jest utrzymany po jednym torze.

- Obie realizowane inwestycje, w Sosnowcu i Będzinie, mają opóźnienia w stosunku do harmonogramu - mówi Andrzej Zowada, rzecznik TŚ.

Piotr Sobierajski, Anna Dziedzic

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.