Piotr Sobierajski, Anna Dziedzic

Tramwaje Śląskie budują i modernizują tory w Zagłębiu, w Dąbrowie Górniczej i Sosnowcu

Tramwaje Śląskie budują i modernizują tory w Zagłębiu, w Dąbrowie Górniczej i Sosnowcu
Piotr Sobierajski, Anna Dziedzic

Sosnowiec chce mieć nową linię tramwajową. Przetarg już się odbył. Ale to nie jedyna taka inwestycja w Zagłębiu. Największe utrudnienia dla pasażerów są jednak w Dąbrowie Górniczej, gdzie tramwaje kończą bieg wcześniej i nie dojeżdżają pod byłą Hutę Katowice.

Inwestycja w Sosnowcu, czyli budowa linii tramwajowej do Zagórza, na którą miasto czekało ponad 30 lat i która mocno zmieni układ komunikacyjny Sosnowca, ma szansę w końcu się rozpocząć. Były z tym jednak problemy.

- Pierwszy przetarg został unieważniony, bo wpłynęła tylko jedna oferta o blisko 20 mln zł przekraczająca budżet zamawiającego na budowę linii tramwajowej w dzielnicy Zagórze od pętli tramwajowej do ronda Jana Pawła II w Sosnowcu. W powtórzonym przetargu wpłynęło pięć nowych ofert. Zostały otwarte 28 października. Trwają prace komisji przetargowej przed ogłoszeniem wyniku przetargu - wyjaśnia Andrzej Zowada, rzecznik Tramwajów Śląskich S.A.

Jak pobiegnie linia 15?

Budowa linii „piętnastki” ma potrwać niewiele ponad dwa lata (27 miesięcy). W ramach tej inwestycji zostanie wybudowana linia tramwajowa na trasie od dotychczasowej pętli tramwajowej poprzez dwupoziomowe skrzyżowanie z ul. Braci Mieroszewskich (tunel), jednopoziomowe skrzyżowanie z al. Wolności, ul. Ks. F. Blachnickiego, dalej - wzdłuż ul. Białostockiej, al. Ignacego Paderewskiego i przy ul. Marszałka Edwarda Rydza Śmigłego do skrzyżowania z ul. Braci Mieroszewskich - 11-go Listopada (rondo Jana Pawła II), gdzie planowane jest zakończenie trasy pętlą tramwajową. To nie wszystko, bo inwestycja obejmuje też zaprojektowanie i przebudowę układu drogowego ul. Braci Mieroszewskich (wraz z dojazdem do centrum handlowego Leclerc). Jest to potrzebne do stworzenia centrum przesiadkowego w rejonie projektowanego wiaduktu nad torami tramwajowymi. Znajdą się na nim przystanki autobusowe, a pod wiaduktem tramwajowe. Zostanie też rozbudowany układ drogowy w rejonie skrzyżowania ul. Braci Mieroszewskich - ul. 11 Listopada z ul. Marszałka E. Rydza Śmigłego.

W Dąbrowie Górniczej zakończyła się w październiku br. modernizacja drugiego toru torowiska wzdłuż ul. Kasprzaka, między rondem Budowniczych Huty Katowice a pętlą Gołonóg. Inwestycja wkroczyła teraz w kolejny etap. Tramwaje linii 21 oraz 22 dojeżdżają tylko do Podstacji w Gołonogu. Na trasie: Dąbrowa Górnicza Gołonóg Kasprzaka - Tworzeń Huta Katowice uruchomiona została przez ZTM autobusowa komunikacja zastępcza T-21. Obecnie trwa tu modernizacja torowiska na odcinku od pętli Gołonóg do przejazdu torowo-drogowego w rejonie skrzyżowania ul. Kasprzaka z al. Piłsudskiego. Inwestycję, wartą ponad 51 mln zł, od marca 2019 r. zrealizuje TOR-KRAK Sp. z o.o.

Rozkopane torowisko w Będzinie i Sosnowcu

Trwa także przebudowa infrastruktury tramwajowej na ul. Małobądzkiej w Będzinie od Ronda Czeladzkiego do granicy z Sosnowcem. To 5680 metrów toru pojedynczego. Inwestycja podzielona jest na sześć mniej więcej równych długością toru pojedynczego fragmentów. Prace realizowane są na pierwszym. Wartość umowy wynosi: 30 mln 898 tys. 573,73 zł netto. Termin realizacji określony w umowie to 28 czerwca 2020 r. Podczas modernizacji ruch tramwajów jest utrzymany po jednym torze.

- Obie realizowane inwestycje, w Sosnowcu i Będzinie, mają opóźnienia w stosunku do harmonogramu - mówi Andrzej Zowada, rzecznik TŚ.

Piotr Sobierajski, Anna Dziedzic

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.dziennikzachodni.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.