Ekstra
Magazyn
Ekstra Magazyn

Najlepsze teksty z całej Polski, w każdy piątek dla wszystkich prenumeratorów Cyfrowych. Poznaj Ekstra Magazyn

10-letni Aleks i 12-letni Kamil z Chorzowa uratowali swoją mamę

Czytaj dalej
Fot. Marzena Bugała-Azarko
Patryk Drabek

10-letni Aleks i 12-letni Kamil z Chorzowa uratowali swoją mamę

Patryk Drabek

Do groźnie wyglądającej sytuacji doszło w styczniu, ale wczoraj 10-letni Aleks i 12-letni Kamil, w ramach Europejskiego Dnia Numeru Alarmowego 112, odebrali nagrody od wicewojewody śląskiego Mariusza Trepki. W urzędzie zrelacjonowano także to, jak dobrze zachowali się chłopcy.

- Bolała mnie głowa. Zrobiłam dzieciom kolację i wracałam z kuchni. Nagle zrobiło mi się ciemno przed oczami i zemdlałam - wspomina Elżbieta Woźny.

Chłopcy byli bardzo opanowani i zadzwonili pod numer alarmowy 112. Wiedzieli, jak się zachować, ponieważ mówiła im o tym mama, a także dziadek. Cenne wskazówki słyszeli także podczas zajęć w Szkole Podstawowej nr 15 w Chorzowie.

- Kiedy mama zemdlała, zadzwoniłem pod numer 112 i zawołałem mojego brata - opowiada 10-letni Aleks. - Pani powiedziała, że mamy ułożyć mamę w pozycji bezpiecznej i tak też zrobiliśmy. Sprawdziliśmy też, czy mama oddycha i mieliśmy to robić do przyjazdu karetki. Potem powiedziałem bratu, żeby wyszedł przed bramę, by ratownicy wiedzieli, gdzie mają wejść - wyjaśniał 10-latek. Eksperci nie mają wątpliwości, że zachowanie było modelowe.

- Chłopcy przekazywali proste, jasne oraz precyzyjne komunikaty i wykonywali polecenia operatorki. To pozwala szybko działać - podkreśla Tomasz Michalczyk, zastępca dyrektora Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego, a jednocześnie kierownik Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Katowicach.

10-letni Aleks oraz 12-letni Kamil z Chorzowa uratowali swoją mamę Elżbietę, wybierając numer alarmowy 112. Zachowanie nastolatków z Chorzowa jest bez wątpienia godne naśladowania.

- Takiej samej postawy życzylibyśmy sobie w przypadku dorosłych - podkreśla Tomasz Michalczyk, zastępca dyrektora Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego, a jednocześnie kierownik Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Katowicach. - Niestety, dorośli często nie słuchają operatora i próbują sami przejmować inicjatywę związaną ze zgłoszeniem. Tymczasem operator wie, o co pytać i zadaje pytania dotyczące tylko tych kwestii, które są mu potrzebne do podjęcia decyzji - wskazuje Tomasz Michalczyk.

W Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Katowicach pracuje 107 operatorów, a 10 z nich zostało wczoraj wyróżnionych przez wicewojewodę.

Każdy z nich odebrał w ubiegłym roku 20 tysięcy połączeń. W sumie wszyscy operatorzy odebrali 1,5 miliona zgłoszeń. Z tego 795 tysięcy było fałszywych. Każdej doby operatorzy odbierają od 4 do 4,5 tysiąca zgłoszeń, a na połączenie z CPR trzeba było czekać średnio 3,5 sekundy.

Dalej przeczytacie:

  • 997 - kto obsługuje ten numer w Katowicach,
  • czy fałszywych zgłoszeń przybywa,
  • jakie będą nowatorskie rozwiązanie dotyczące numeru 112.
Pozostało jeszcze 33% treści.

Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Prenumerata cyfrowa

    Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 2,46 zł dziennie.

    już od
    2,46
    /dzień
Aktywujesz kod bez rejestracji

Odblokowujesz dostęp jednorazowo, tylko na tej przeglądarce. Jeżeli chcesz w przyszłości wrócić do tego artykułu, skorzystaj z opcji aktywacji kodu z rejestracją - zarejestruj się.

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i czytaj bez rejestracji" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

odzyskaj hasło

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i zaloguj się" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

Aby móc przetwarzać Twoje dane osobowe w postaci adresu e-mail dla celów przedstawiania informacji handlowych na temat naszych towarów lub usług za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, prosimy Cię o wyrażenie poniżej wskazanych zgód.

Pamiętaj, w każdej chwili możesz cofnąć zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Cofnięcie zgody nie wpłynie jednak na zgodność z prawem przetwarzania przez nas Twoich danych osobowych przed wycofaniem zgody. Szczegóły dotyczące wycofania zgody znajdziesz w swoim profilu.

Administratorem Twoich danych osobowych jest spółka Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Domaniewska 45, 02-672 Warszawa. Szczegółowe zasady przetwarzania danych osobowych przez Polska Press oraz uprawnienia użytkowników Serwisu Polskatimes z tym związane zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez nas w szczególności w celu wykonania umowy (usługa świadczona drogą elektroniczną), w celach marketingowych w zakresie udzielonych zgód, jak też w innych celach marketingowych na podstawie naszego uzasadnionego interesu. Podanie przez Ciebie danych osobowych jest dobrowolne. Przysługuje Ci prawo do żądania od nas dostępu do swoich danych osobowych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych a także prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania przez nas Twoich danych osobowych. Więcej na temat Twoich uprawnień oraz celów przetwarzania danych przeczytasz w naszej Polityce Prywatności.

* Jeżeli klikniesz „Zaznacz wszystkie poniższe zgody” automatycznie zaznaczasz wszystkie zgody. Możesz też zaznaczyć lub odznaczyć każdą ze zgód z osobna.

** Zgoda wymagana.

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i zarejestruj się" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

Patryk Drabek

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.dziennikzachodni.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2018 Polska Press Sp. z o.o.