Większość zagłębiowskich dworców to pamiątka po czasach świetności kolei [INTERAKTYWNA MAPA]
W połowie XIX wieku kolej stała się jednym z czynników dynamicznego rozwoju Zagłębia Dąbrowskiego. To właśnie z obszarów wzdłuż linii kolejowej - najpierw Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej oddawanej do użytku między 1845 a 1848 rokiem (odnogę z Ząbkowic do Sosnowca otwarto w 1859 roku), a potem Drogi Żelaznej Iwanogrodzko-Dąbrowskiej z lat 80. XIX wieku pochodziła najczęściej siła robocza zasilająca miejscowe kopalnie i huty.
Dzisiaj kolej, jeśli chodzi o transport, ma wielu konkurentów, ale pozostały nam dworce, które są pamiątkami jej wspaniałych minionych czasów. Po styczniowej rozbiórce monumentalnego dworca w Strzemieszycach czy mniejszego w Kazimierzu Górniczym, w którym pewne ważne miejsce odwiedził niegdyś car Aleksander III warto poczynić refleksję i uratować dla przyszłych pokoleń to, co jeszcze zostało. A zostało wiele. Zobaczcie, zresztą, sami.