Większość zagłębiowskich dworców to pamiątka po czasach świetności kolei [INTERAKTYWNA MAPA]

Czytaj dalej
Fot. Tomasz Szymczyk
Tomasz Szymczyk

Większość zagłębiowskich dworców to pamiątka po czasach świetności kolei [INTERAKTYWNA MAPA]

Tomasz Szymczyk

W połowie XIX wieku kolej stała się jednym z czynników dynamicznego rozwoju Zagłębia Dąbrowskiego. To właśnie z obszarów wzdłuż linii kolejowej - najpierw Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej oddawanej do użytku między 1845 a 1848 rokiem (odnogę z Ząbkowic do Sosnowca otwarto w 1859 roku), a potem Drogi Żelaznej Iwanogrodzko-Dąbrowskiej z lat 80. XIX wieku pochodziła najczęściej siła robocza zasilająca miejscowe kopalnie i huty.

Dzisiaj kolej, jeśli chodzi o transport, ma wielu konkurentów, ale pozostały nam dworce, które są pamiątkami jej wspaniałych minionych czasów. Po styczniowej rozbiórce monumentalnego dworca w Strzemieszycach czy mniejszego w Kazimierzu Górniczym, w którym pewne ważne miejsce odwiedził niegdyś car Aleksander III warto poczynić refleksję i uratować dla przyszłych pokoleń to, co jeszcze zostało. A zostało wiele. Zobaczcie, zresztą, sami.

Mieszkanie za czytanie
Tomasz Szymczyk

Dziennikarz i redaktor Dziennika Zachodniego, aktualnie szef działu Śląsk. Piszę o najczęściej o kolei w województwie śląskim oraz historii Śląska i Zagłębia. Lubię spędzać aktywnie czas na rowerze lub na górskich szlakach. Jesienią obowiązkowy punkt tygodnia to grzybobranie. Zapraszam do kontaktu: [email protected], twitter: @SzymczykT

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.