Z dworca Poznań Główny na lotnisko dojedziemy pociągiem? Wojciech Jankowiak: "To bezcelowe"

Czytaj dalej
Fot. archiwum
Norbert Kowalski

Z dworca Poznań Główny na lotnisko dojedziemy pociągiem? Wojciech Jankowiak: "To bezcelowe"

Norbert Kowalski

Z poznańskiego dworca kolejowego dojedziemy w przyszłości pociągiem na lotnisko Ławica? Chociaż na razie może wydawać się to mało realne, PKP właśnie ogłosiły przetarg na opracowanie studium wykonalności dla budowy torów kolejowych z dworca głównego na lotnisko.

O ewentualnej budowie torów kolejowych z poznańskiego dworca na lotnisko mówi się już od dłuższego czasu. Pierwsze wstępne studium wykonalności tego projektu zaprezentowano już w 2017 roku. Wtedy zakładano, że trasa kolejowa miałaby ok. 9 km. Przez niespełna 5 km wiodłaby obecną trasą kolejową z dworca Poznań Główny w kierunku Szamotuł. Z kolei nowy odcinek liczyłby nieco ponad 4 km i zaczynałby się przy ul. Dąbrowskiego, jeszcze przed przystankiem Poznań Wola.

Czytaj też: Za kilka lat z dworca głównego na lotnisko dojedziemy pociągiem?

Od tego czasu niewiele się jednak zmieniło. Teraz nad tym tematem pochylają się PKP Polskie Linie Kolejowe, które zleciły opracowanie studium wykonalności dla rozwoju poznańskiego węzła kolejowego. Jednym z elementów miałaby być właśnie budowa torów kolejowych z dworca na Ławicę.

– W ramach studium rozpatrywana będzie m.in. możliwość zaprojektowania nowej linii kolejowej ze stacji Poznań Główny do lotniska Poznań Ławica

– mówi Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.

Sceptycznie do tego pomysłu podchodzi Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego, który zajmuje się koleją.

Z poznańskiego dworca głównego dojedziemy na lotnisko pociągiem? PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na opracowanie studium wykonalności dla
archiwum Z poznańskiego dworca głównego dojedziemy na lotnisko pociągiem? PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na opracowanie studium wykonalności dla takiej inwestycji.

Połączenie kolejowe na lotnisko byłoby bezcelowe. O wiele lepszym rozwiązaniem byłaby budowa trasy tramwajowej na Ławicę. Lotnisko aktualnie obsługuje niecałe 2,5 mln pasażerów rocznie. Przeliczmy to na liczbę pasażerów w ciągu miesiąca oraz w ciągu jednego dnia. Żeby połączenia kolejowe miały sens, pociągi musiałyby kursować co ok. pół godziny. To, ilu pasażerów by one przewoziły? Kilkunastu? W tych pociągach byłyby pustki – uważa i dodaje:

– Pamiętajmy też, że nie wszyscy pasażerowie dostają się na lotnisko z dworca kolejowego. Aktualnie taka inwestycja nie miałaby uzasadnienia. Lepiej skupić się na innych inwestycjach jak np. budowa trzeciego toru między stacjami Poznań Główny i Poznań Wschód.

Zobacz też: Poznań: Na lotnisku Ławica znowu mniej pasażerów niż rok temu. Czy w końcu będzie lepiej? Jaka przyszłość czeka Port Lotniczy Poznań-Ławica?

PKP Polskie Linie Kolejowe skupiają się jednak nie tylko na połączeniu dworca z lotniskiem. Oprócz tego studium wykonalności będzie dotyczyło też ewentualnej reaktywacji linii do Śremu i Międzychodu.

– Ponadto dokładnie zbadane zostanie zapotrzebowanie na budowę dodatkowej pary torów ze stolicy Wielkopolski w stronę Gniezna, Kościana, Szamotuł i Środy Wielkopolskiej. Przy rosnącej liczbie połączeń metropolitalnych pozwoli to na oddzielenie ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego – mówi Arnold Bresch.

– Wstępnie planowane jest dostosowanie linii z Poznania do Bydgoszczy do prędkości 200 km/h, co zapewni sprawny ruch większej liczby pociągów. Analizowane będzie również dostosowanie kolejowej obwodnicy towarowej do ruchu pasażerskiego

- dodaje.

Sprawdź też: Poznań: Lotnisko Ławica wydaje miliony na odszkodowania za hałas. To wyjątek czy początek wielkiego problemu lotnisk?

Studium wykonalności ma być gotowe do połowy 2023 roku. Wykonawca przygotuje cztery scenariusze zawierające minimum osiem wariantów inwestycji.

Norbert Kowalski

Komentarze

2
Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

ramonpol199

Co za bzdura. Znowu polityczny pomysł pociągu na ławicę?

Marek Spychała

Powinien być dobudowany drugi tor do Piły i zwiększenie prędkości do 160 km/h jeżeli ma być to alternatywa dla samochodu.

plus.dziennikzachodni.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.