Zabrze też ma swoją niewielką strefę Tempo 30

Czytaj dalej
Fot. arc.
Bartosz Pudełko

Zabrze też ma swoją niewielką strefę Tempo 30

Bartosz Pudełko

Od soboty zmiany w organizacji ruchu w centrum Zabrza. Na trzech wąskich uliczkach pojedziemy wolniej i tylko w jednym kierunku.

Porównanie do Katowic jest trochę na wyrost, ale Zabrze wprowadza w południowej części centrum coś na kształt „Ministrefy Tempo 30”. Na trzech ulicach od soboty wprowadzone zostaną zmiany. Jedna z nich to oczywiście ograniczenie prędkości do 30 km/h, druga - wprowadzenie ruchu jednokierunkowego.

Rzecz dotyczy ulic Buchenwaldczyków, Wallek-Walewskiego i Krasińskiego. Ta pierwsza jednokierunkową będzie na całej długości (wraz z odwróceniem dotychczasowego kierunku na przeciwny na odcinku od ulicy Krasińskiego do ulicy Bohaterów Warszawskich).

Ulica Wallek-Walewskiego będzie jednokierunkowa na odcinku od Bohaterów Warszawskich do Roosevelta, zaś Krasińskiego na odcinku od ul. Buchenwaldczyków do ronda przy ul. Wallek-Walewskiego.

Skąd w ogóle zmiany i dlaczego w tym miejscu? - Projekt zmian na tych ulicach to nie jest pomysł nowy. Testowaliśmy już różne rozwiązania. To jest najnowszy pomysł i wydaje się najbardziej trafiony - mówi Kazimierz Ladziński, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg i Infrastruktury Informatycznej. - Chodzi przede wszystkim o poprawę bezpieczeństwa ze względu na znajdującą się tu szkołę podstawą. Natomiast wprowadzenie jednego kierunku ma ułatwić poruszanie się i zwiększyć liczbę miejsc postojowych - tłumaczy Ladziński.

Ulice, na których wprowadzone zostaną zmiany, są wąskie, a zabudowa ciasna. Dodatkowo przy ul. Krasińskiego znajduje się wjazd do szpitala. Sporo więc w tej okolicy samochodów szukających darmowego postoju. Gdy ruch był obustronny i auta zatrzymywały się przy obu krawężnikach, brakowało po prostu miejsca na przejazd. Teraz samochody powinny stawać po jednej stronie, a miejsca ma wystarczyć tylko na jeden jadący pojazd. Ma być po prostu luźniej.

Podobne zabiegi nie są niczym nowym w innych miastach. Ba, są przypadki znacznie szerzej zakrojone. Największym tego typu przedsięwzięciem jest oczywiście Strefa Tempo 30 w Katowicach uruchomiona w ubiegłym roku. Ulice w jej obrębie (a więc ścisłe centrum miasta) objęte są ograniczeniem do 30 km/h. Podobne rozwiązania funkcjonują również w niektórych dzielnicach Katowic, o dużych osiedlach nie wspominając.

Na jeszcze inny pomysł wpadły Gliwice, które starówkę zmieniły w strefę zamieszkania. Cały obszar starego miasta oddzielony ul. Dolnych i Górnych Wałów obejmuje ograniczenie do 20 km/h i bezwzględne pierwszeństwo pieszych.

*Transformersy zniszczą Katowice. Tak to ma wyglądać ZDJĘCIA
*Miss Polski 2016 OTO FINALISTKI Zobacz zdjęcia
*Wakacje za granicą: Tych krajów unikaj i nie jedź. MSZ ostrzega. Są zaskoczenia
*Najlepsze baseny w województwie śląskim [TOP 10 BASENÓW]
*W pełni wyposażone mieszkanie w centrum Katowic może być Twoje! Dołącz do graczy loterii "Dziennika Zachodniego"

Bartosz Pudełko

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.